Billigere og raskere utgivelser av fengslende spenning i "Prison Break", mafiaintriger i "The Sopranos" og begravelsesbyrå-dramatikk i "Six Feet Under" gjør at nordmenn strømmer til butikken for å kjøpe DVD-bokser i 100.000-tall.
En gjennomgang NRK Kulturnytt har foretatt, viser at flere av de største distributørene nå får over 25 prosent av sine DVD-filminntekter fra salg av TV-serier. Man regner med at salg av TV-serier vil fortsette å vokse over hele linjen.
- Oppturen vil fortsette
Hos Norges største DVD-distributør, SF Norge, forteller salgssjef Svein Risberg at deres salg av DVD-serier har tatt helt av de siste tre årene.
- Salget av TV-serier på DVD har vokst markant fra 2005. Dels fordi vi har blitt mer bevisst på det, og at forretningene har blitt mer bevisst på det. Salget vil bare fortsette å vokse, sier Risberg til NRK Kulturnytt.
Grunnen til den kraftige salgsveksten for serier de siste årene handler om tilgjenglighet, ifølge TV-sjef Jakob Schjerven i mediebyrået Mediacom.
- De kommer mye raskere og billigere ut på markedet nå enn før. Det er ikke kostbart å kjøpe TV-serier lenger, sier Schjerven.
Salgstoppen
Fengselsdramatikk i amerikanske "Prison Break", har solgt over 90.000 DVD-bokser. Dramatiske flykrasj og kamp om overlevelse på en øde øy i dramaserien "Lost" har nådd et salg på 110.000 DVD-bokser i Norge.
Og sist, men ikke minst har "The Sopranos", seks sesonger med amerikansk-italienske mafiaintriger, gjort enorm suksess med over 200.000 solgte eksemplarer i Norge.
TV-serien 'Lost' er på DVD-salgstoppen i Norge.
Foto: PromoSå mye selger de:
Friends ca 260.000
Sopranos ca 205.000
Seinfeldt ca 150.000
Lost ca 110.000
Prison Break 90.000
Band of Brothers ca 46.000
Six Feet Under ca 43.000
The Wire ca 43.000
The O.C. ca 35.000
One Three Hill ca 35.000
Entourage ca 31.000
Heroes ca 25.000