Hopp til innhold

Bokmessa i Frankfurt får refs etter å ha droppet feiring av palestinsk forfatter

Flere boikotter årets bokmesse i Frankfurt etter at de publiserte en støtteerklæring til Israel og kansellerte feiringen av den palestinske forfatteren Adania Shibli.

AVLYST: Palestinske Adania Shibli skulle egentlig motta en pris under Bokmessen i Frankfurt, men utdelingen ble avlyst på grunn av krigen mellom Israel og Hamas. Her fra forfatterens besøk på litteraturfestivalen Litfest Bergen.

Forfatter Adania Shibli gjestet den internasjonale litteraturfestivalen i Bergen i fjor.

Foto: Eivind Senneset / LitFestBergen

Fredag denne uka skulle Shibli ha mottatt Liberaturpreis 2023 ved bokmessen i Frankfurt, en årlig pris som tildeles kvinnelige forfattere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika eller den arabiske verden.

For få dager siden besluttet imidlertid arrangøren Litprom å utsette prisen «grunnet krigen startet av Hamas, som millioner av mennesker i Israel og Palestina lider under».

Ifølge Guardian, som siterer Shiblis forlag, skal avgjørelsen være tatt uten forfatterens samtykke, og Shibli sier at hun ville ha brukt anledningen til å reflektere rundt litteraturens rolle i en tid med mye lidelse.

Bokmessen i Frankfurt

Bokmessen i Frankfurt finner sted denne uka og trekker publikum, forleggere og forfattere fra hele verden. Dette er et bilde fra en tidligere messe.

Foto: Thomas Espevik / NRK

«I solidaritet med Israel»

Mange, både besøkende og forfattere, reagerer nå også på at den tyske bokmessa, som er verdens største i sitt slag, velger å ta side i konflikten.

I et Instagram-innlegg publisert på bokmessens profil, siteres direktør av bokmessen, Juergen Boos:

En skjermdump fra Instagrammen til Frankfurter Buchmesse i rødt der de skriver at de har solidaritet med Israel under den pågående konflikten i Midtøsten.

Skjermdump fra Instagram-profilen til bokmessa i Frankfurt.

«Vi ønsker å gjøre jødiske og israelske stemmer spesielt synlige på bokmessen.

Terroren mot Israel går imot alle verdier som bokmessen i Frankfurt står for.

Bokmessen i Frankfurt står i komplett solidaritet med Israel.»

Flere sier nå at de ønsker å boikotte bokmessen, og kaller det «skammelig» at konflikten dras inn i kulturens verden.

«Alle israelere er anonyme voldtektsmenn»

Shiblis roman, «Minor detail» eller «En liten detalj» på norsk, kom ut i 2020 og er delvis basert på ekte hendelser fra 1949 da en beduinjente ble voldtatt og drept av israelske militære.

En kvinne og en mann sitter på et scenegulv på stoler vendt mot hverandre og publikum foran dem. De smiler og har hendene på fanget begge to. Bak dem står bokstavene L I T, for litteraturfest Bergen.

Adania Shibli gjestet den internasjonale litteraturfestivalen i Bergen i fjor.

Foto: Eivind Senneset / LitFestBergen

Direktør Tine Kjær i Cappelen Damm, som utgir boka på norsk, sier det er en brutal bok.

– Dette er en roman som virkelig må leses på romanens premiss. Det er en ganske brutal roman med en brutal handling og som også handler om krigens forråelse av mennesket, og det dehumaniserende i å være soldat.

Kjær mener det er viktig at litteraturen kan gå inn i «såpass mørke steder», og at det er noe helt annet enn å være «politisk agitatorisk

Den har fått strålende kritikker fra flere hold, men har på samme tid vist seg å være kontroversiell.

Litteraturkritiker Carsten Otte i den tyske avisa Taz problematiserer at «alle israelere i boka er anonyme voldtektsmenn eller drapsmenn, mens palestinerne er ofre for giftige eller «skyteglade» okkupanter.»

Litprom hyllet boka som et «strengt sammensatt kunstverk som forteller om grensens makt og hva voldelige konflikter gjør med - og ut av folk».

De skriver nå at det aldri var tvil om å tildele prisen til Adania Shibli. De avviser også anklagene og ærekrenkelsene mot forfatteren og romanen som grunnløse.

Forfattere i brev: «Har et ansvar for å skape rom»

At de nå trekker Shibli ut av årets program ved bokmessen, får mange likevel til å reagere.

Flere hundre forfattere har nå sendt et åpent brev til de som står bak bokmessen i Frankfurt, der de påpeker at messen har «et ansvar for å lage rom for palestinske forfattere til å dele tanker, følelser og refleksjoner rundt litteratur i disse forferdelige tider, istedenfor å stenge dem ute.»

En kvinne i blomstrete skjorte snakker på en scene, bak henne er en sort vegg og hun har mikrofon som går langs kinnet hennes. Hun har mørk blondt hår ned til skuldrene.

Tine Kjær, direktør i Cappelen Damm, sier hun sliter med å forstå hvorfor festivalen velger å gå ut med en så tydelig side i konflikten i Midtøsten.

Foto: NTB

Kjær i Cappelen Damm synes det er en rar beslutning av Litprom å utsette tildelingen og av festivalen å velge så tydelig side i konflikten.

– Jeg sliter med å forstå det. Jeg synes det er veldig trist at et møtested som bokmessen i Frankfurt, som er for hele bokverdenen, skal ta sånne grep i bruk, og sluse litteraturen og samtalen om litteraturen inn på politiske spor på denne måten.

Hun sier at det har ført til at flere arabiske forleggere har trukket seg fra bokmessen.

– Slik at denne bokmessen som en møteplass blir jo mer polarisert, mer begrenset, mer preget av politikk og mindre av litteraturen på litteraturens premisser.

– En uvanlig beslutning

I fjor var Adania Shibli gjest ved den internasjonale litteraturfestivalen i Bergen. Festivalsjef Teresa Grøtan sier til NRK at det er uvanlig at en festival eller messe tar en så tydelig stilling i en krig, som bokmessen nå gjør.

– Hvis man noen gang tar en stilling, så er det gjerne for det frie ordet.

Teresa Grøtan

Teresa Grøtan er festivalsjef i den internasjonale litteraturfestivalen i Bergen. Hun mener det er uvanlig å ta så tydelig stilling i en politisk konflikt som bokmessen nå gjør.

Foto: Photo:Helge Hansen / Montag Bergen

Hun mener bokmessen kunne brukt anledningen til det rake motsatte enn det de nå gjør.

– Jeg mener at de kunne ha brukt denne muligheten og anledningen til å vise hvilken rolle litteraturen faktisk kan spille i en verden som er så polarisert. Vi kan bruke litteraturen både til å skape forståelse og mening i ei tid hvor det kan være vanskelig å finne noen mening i det hele tatt.

«En plattform for både israelere og palestinere»

Juergen Boos, direktør for bokmessa i Frankfurt, skriver i en uttalelse til NRK at de har sympati for alle som er rammet av krigen.

«Vi kan ikke kommentere avgjørelsene til individuelle utstillere eller deltakere, men vår plattform er alltid åpen til forfattere, utgivere, oversettere og litteraturfans fra hele verden. Selvfølgelig er bokmessa i Frankfurt en plattform for både israelske og palestinske stemmer.

I mailen påpeker de også at utdelingen til Shibli ble avlyst av arrangøren Litprom, ikke av bokmessen.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka