Hopp til innhold

Blits, støy og prat –​​​​​​​ norske kinoer innfører tiltak mot bråk

Prating, lys fra mobilskjermen, filming av lerretet med blits. Norske kinoer har opplevd å måtte sette inn vektere for å få folk til å oppføre seg.

Du sitter i en mørk kinosal, dypt inni filmens univers.

Plutselig brytes illusjonen.

En ungdomsgjeng på tre snakker høylytt.

Scroller på mobilen.

Kvelden du har betalt for og gledet deg til, skal bli ødelagt av noen få respektløse mennesker.

Skal vi tro nettforumer og kommentarfelt i sosiale medier, er dette vanlig kost. Og de største kinoene i Norge bekrefter at dette er et problem.

Nye tiltak

Vi dukker opp på Odeon Kino i Oslo før premierevisning på «John Wick – Chapter 4».

En av publikummerne, Carl Ismail Abrahams, forteller at bråk har ødelagt kinoopplevelsen for ham før.

Carl Ismail Abrahams

FORSTYRRENDE SMÅPRAT: Carl Ismail Abrahams synes bråk på kino kan ødelegge opplevelsen. Selv er det utenkelig: – Jeg er såpass investert i filmen at jeg aldri ville pratet.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

– Det er veldig leit at det skal være sånn. Og jeg håper på en forandring.

Han har tidligere erfart at andre gjester har dratt på kino, kun for å henge med venner og sitte på mobilen.

– Jeg pleier å si ifra til de ansatte.

På vei inn i salen møter vi på to jenter som har sett «Tina og Bettina 2».

– Det var blitsfotografering på lerretet, forteller de fortvilet.

Rett før visningen går en av de ansatte ut i salen, og ber publikum vise respekt for hverandre.

Dette er et av flere tiltak kinoene prøver ut for å tie ungdommene.

Har satt inn vektere

De store kinokjedene i landet har merket endringer.

- Vi har sett en økning i klager og hendelser siden pandemien, forteller Jon Einar Sivertsen, sjef for Odeon Kino i Norge.

Jon Einar Sivertsen, Odeon Kino OSLO

GLAD PUBLIKUM SIER IFRA: Odeonsjefen blir takknemlig for at folk sier ifra når de opplever bråk. – Vi vil nødig at noen går fra kinoen med en dårlig opplevelse.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

Odeon Kino er blant de som har tatt grep. Sivertsen forteller om ansatte som har måttet pause kinovisninger for å snakke til gjester, og bortvist personer som gjentatte ganger ikke viste respekt.

Mye av hendelsene hvor de må gripe inn, skjer på visninger av filmer hvor salen er fylt av ungdommer.

– Men dette er jo mange unge som har gått glipp av et år eller to av trening i å oppleve ting sammen, kommenterer Odeonsjefen.

– Det at det kommer mange på en gang som ikke har vært så mye på kino før, kan gjøre at de trenger litt korrigering.

Derimot mener han at er det vanskelig å si om det er øking i saker, eller om folk har blitt flinkere til å gi beskjed.

Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino, bekrefter det samme.

Ansatte er synlige i salen, og av og til har vi vektere på utvalgte kinofilmer.

Christin Berg

SKREKK OG GRU: Christin Berg trekker spesielt frem publikummet på skrekkfilmer som forstyrrende. Sivertsen fra Odeon Kino har observert det samme.

Foto: Jo Michael

Berg viser blant annet til skrekkfilmen «Smile», som tok av i sosiale medier. Salene i Norge ble fylt opp av unge, og kinoene opplevde store utfordringer med prating, skriking og filming av lerretet.

Antallet tilfeller har minsket i det siste, forteller Berg videre. Hun tror de nye tiltakene kan ha hatt en god effekt.

Vi skal ta det på alvor. Det skal ikke være sånn.

– De er sosialt forsinket

Det er vanskelig å peke på en forklaring på problemet. Men pandemien og utbredt mobilbruk blant unge, kan være underliggende årsaker, ifølge ungdomspsykolog Lars Halse Kneppe.

- Pandemien har nok gjort de litt sosialt svakere enn de hadde vært ellers. Unge er litt sosialt forsinket, og kan streve med å forholde seg til regler.

Psykolog Lars Halse Kneppe

UNGDOMSEKSPERT: Lars Halse Kneppe har skrevet bok om hvordan pandemien påvirket de unge i ettertid. Han mener at deres sosiale evner kan ha bli midlertidig svekket av tiden i nedstenging.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Kneppe peker også på at mobilen er noe som følger mange gjennom hele hverdagen, og var en stor støtte under nedstengingen.

Og den er jo alltid så tilgjengelig.

Mener tiltaket fungerte

Etter oppfordringen fra de ansatte, var det en stille visning på Odeon Kino den kvelden.

Carl William Nordby

FORNØYD PUBLIKUMMER: Carl William Nordby mener det var god stemning i salen, og at folk respekterte hverandre.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

- Folk lo når det var morsomme scener, og det var god stemning, forteller Carl William Nordby, en av gjestene vi møter etter filmens slutt.

- Så jeg tror kanskje det fungerte.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka