Hopp til innhold

Blits, støy og prat –​​​​​​​ norske kinoer innfører tiltak mot bråk

Prating, lys fra mobilskjermen, filming av lerretet med blits. Norske kinoer har opplevd å måtte sette inn vektere for å få folk til å oppføre seg.

Du sitter i en mørk kinosal, dypt inni filmens univers.

Plutselig brytes illusjonen.

En ungdomsgjeng på tre snakker høylytt.

Scroller på mobilen.

Kvelden du har betalt for og gledet deg til, skal bli ødelagt av noen få respektløse mennesker.

Skal vi tro nettforumer og kommentarfelt i sosiale medier, er dette vanlig kost. Og de største kinoene i Norge bekrefter at dette er et problem.

Nye tiltak

Vi dukker opp på Odeon Kino i Oslo før premierevisning på «John Wick – Chapter 4».

En av publikummerne, Carl Ismail Abrahams, forteller at bråk har ødelagt kinoopplevelsen for ham før.

Carl Ismail Abrahams

FORSTYRRENDE SMÅPRAT: Carl Ismail Abrahams synes bråk på kino kan ødelegge opplevelsen. Selv er det utenkelig: – Jeg er såpass investert i filmen at jeg aldri ville pratet.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

– Det er veldig leit at det skal være sånn. Og jeg håper på en forandring.

Han har tidligere erfart at andre gjester har dratt på kino, kun for å henge med venner og sitte på mobilen.

– Jeg pleier å si ifra til de ansatte.

På vei inn i salen møter vi på to jenter som har sett «Tina og Bettina 2».

– Det var blitsfotografering på lerretet, forteller de fortvilet.

Rett før visningen går en av de ansatte ut i salen, og ber publikum vise respekt for hverandre.

Dette er et av flere tiltak kinoene prøver ut for å tie ungdommene.

Har satt inn vektere

De store kinokjedene i landet har merket endringer.

- Vi har sett en økning i klager og hendelser siden pandemien, forteller Jon Einar Sivertsen, sjef for Odeon Kino i Norge.

Jon Einar Sivertsen, Odeon Kino OSLO

GLAD PUBLIKUM SIER IFRA: Odeonsjefen blir takknemlig for at folk sier ifra når de opplever bråk. – Vi vil nødig at noen går fra kinoen med en dårlig opplevelse.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

Odeon Kino er blant de som har tatt grep. Sivertsen forteller om ansatte som har måttet pause kinovisninger for å snakke til gjester, og bortvist personer som gjentatte ganger ikke viste respekt.

Mye av hendelsene hvor de må gripe inn, skjer på visninger av filmer hvor salen er fylt av ungdommer.

– Men dette er jo mange unge som har gått glipp av et år eller to av trening i å oppleve ting sammen, kommenterer Odeonsjefen.

– Det at det kommer mange på en gang som ikke har vært så mye på kino før, kan gjøre at de trenger litt korrigering.

Derimot mener han at er det vanskelig å si om det er øking i saker, eller om folk har blitt flinkere til å gi beskjed.

Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino, bekrefter det samme.

Ansatte er synlige i salen, og av og til har vi vektere på utvalgte kinofilmer.

Christin Berg

SKREKK OG GRU: Christin Berg trekker spesielt frem publikummet på skrekkfilmer som forstyrrende. Sivertsen fra Odeon Kino har observert det samme.

Foto: Jo Michael

Berg viser blant annet til skrekkfilmen «Smile», som tok av i sosiale medier. Salene i Norge ble fylt opp av unge, og kinoene opplevde store utfordringer med prating, skriking og filming av lerretet.

Antallet tilfeller har minsket i det siste, forteller Berg videre. Hun tror de nye tiltakene kan ha hatt en god effekt.

Vi skal ta det på alvor. Det skal ikke være sånn.

– De er sosialt forsinket

Det er vanskelig å peke på en forklaring på problemet. Men pandemien og utbredt mobilbruk blant unge, kan være underliggende årsaker, ifølge ungdomspsykolog Lars Halse Kneppe.

- Pandemien har nok gjort de litt sosialt svakere enn de hadde vært ellers. Unge er litt sosialt forsinket, og kan streve med å forholde seg til regler.

Psykolog Lars Halse Kneppe

UNGDOMSEKSPERT: Lars Halse Kneppe har skrevet bok om hvordan pandemien påvirket de unge i ettertid. Han mener at deres sosiale evner kan ha bli midlertidig svekket av tiden i nedstenging.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Kneppe peker også på at mobilen er noe som følger mange gjennom hele hverdagen, og var en stor støtte under nedstengingen.

Og den er jo alltid så tilgjengelig.

Mener tiltaket fungerte

Etter oppfordringen fra de ansatte, var det en stille visning på Odeon Kino den kvelden.

Carl William Nordby

FORNØYD PUBLIKUMMER: Carl William Nordby mener det var god stemning i salen, og at folk respekterte hverandre.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

- Folk lo når det var morsomme scener, og det var god stemning, forteller Carl William Nordby, en av gjestene vi møter etter filmens slutt.

- Så jeg tror kanskje det fungerte.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.