Da komponist Synne Skouen, datter av filmskaperen Arne Skouen, så at Cinemateket planla en visning av filmen «Barn av solen», reagerte hun kontant.
Hun protesterte, og visningen ble avlyst.
Ville ikke vedkjenne seg filmen
«Barn av solen» hadde premiere 17. oktober 1955 på Saga kino i Oslo. Til tross for at filmen var basert på et suksessrikt teaterstykke, fikk filmen dårlig omtale.
Senere ville ikke regissør Arne Skouen vedkjenne seg spillefilmen. Han ønsket å holde komedien unna offentligheten, og la ned en klausul om at filmen ikke skulle vises.
Arvingene til en av Norges mest toneangivende filmskapere mener også filmen er for dårlig til å bli vist for et betalende publikum.
– Det er en kunstners rett å legge en klausul på et verk. Cinemateket må gjerne vise den under lukkede visninger, som seminarstudium og for spesielt interesserte. Men å sette den opp på kino for et betalende publikum, det har de ikke anledning til, sier Skouen, som særlig reagerer på at man ønsker å ta penger for å vise filmen:
– Hvorfor skal man påføre en dårlig film til et betalende publikum?
– Irrelevant synspunkt
– Det er ingen profitt her, så jeg synes det er et irrelevant synspunkt. Billetten koster 50 kroner og går til å betale faste kostnader ved driften, sier Jan Langlo, leder ved Cinemateket i Oslo.
Arvingene til Skouen sitter på de juridiske rettighetene til den offentlig støttede filmen. Derfor valgte Cinemateket å etterkomme ønsket om å stoppe filmen, selv om de er sterkt uenige.
– Vi synes det er uhørt at en film som tilhører den norske film- og kulturhistorien blir unntatt offentligheten på denne måten, sier Langlo.
Prinsipiell sak
Cinemateket jobber blant annet for å skape interesse for norsk filmhistorie. For dem er saken prinsipielt viktig, siden de mener «Barn av solen» er en del av vår nasjonale filmhistorie og tilhører offentligheten.
Uavhengig av hva regissøren syntes.
– Hvis vi skal utføre det mandatet som vi er satt til å gjøre, altså formidle den norske filmhistorien, så må vi kunne vise filmene relativt fritt uten ulike typer begrensninger.
Lars Ole Kristiansen, redaktør i filmnettstedet Montages, forstår at familien ønsker å etterkomme Skouens ønske.
– Arne Skouen er kanonisert som en av de viktigste regissørene i norsk filmhistorie. Posisjonen hans vil ikke svekkes dersom denne filmen blir vist. Dessuten er det viktig å ikke bare oppsøke de mest kjente og anerkjente titlene hans, men også ta de mindre kjente filmene i nærmere øyesyn. Det er slik man virkelig blir kjent med en filmskaper.
- Se portrettet: Arne Skouen – en mann for sin tid