Hopp til innhold

Arvinger stanset filmvisning – mener filmen er for dårlig

Filmen er så dårlig at den ikke bør vises for folk, mener regissørens datter. – Uhørt, sier lederen av Cinemateket i Oslo.

«Barn av solen»

UØNSKET BARN: Arne Skouen ville ikke vedkjenne seg «Barn av solen». Denne uka stanset regissørens datter en visning av filmen på Cinemateket i Oslo.

Foto: Nasjonalbiblioteket

Synne Skouen med rødt skjerf

DÅRLIG: – Alle kunstnere lager innimellom dårlige verk. Det er enklere for en forfatter å brenne opp et manus, en maler å rive i stykke et lerret enn det er å bli kvitt en film, sier Synne Skouen, datteren til Arne Skouen.

Foto: Marianne Lystrup

Da komponist Synne Skouen, datter av filmskaperen Arne Skouen, så at Cinemateket planla en visning av filmen «Barn av solen», reagerte hun kontant.

Hun protesterte, og visningen ble avlyst.

Ville ikke vedkjenne seg filmen

«Barn av solen» hadde premiere 17. oktober 1955 på Saga kino i Oslo. Til tross for at filmen var basert på et suksessrikt teaterstykke, fikk filmen dårlig omtale.

Senere ville ikke regissør Arne Skouen vedkjenne seg spillefilmen. Han ønsket å holde komedien unna offentligheten, og la ned en klausul om at filmen ikke skulle vises.

Alle har vi vært unge og vi har levd forgjeves en del av vår tid. Men fullt så kjedsommelig tomt som i denne Arne Skouen-filmen har vel de færreste av oss hatt det.

anmeldelse i Verdens Gang 18. oktober 1955

Arvingene til en av Norges mest toneangivende filmskapere mener også filmen er for dårlig til å bli vist for et betalende publikum.

– Det er en kunstners rett å legge en klausul på et verk. Cinemateket må gjerne vise den under lukkede visninger, som seminarstudium og for spesielt interesserte. Men å sette den opp på kino for et betalende publikum, det har de ikke anledning til, sier Skouen, som særlig reagerer på at man ønsker å ta penger for å vise filmen:

– Hvorfor skal man påføre en dårlig film til et betalende publikum?

Forfatter og regissør Arne Skouen med Aamodtstatuetten

PRODUKTIV: Arne Skouen var journalist, forfatter, foredragsholder og filmskaper. Han blir regnet som en av Norges mest betydelige filmregissører. Her med Aamodtstatuetten i 1957.

Foto: Scanpix / NTB scanpix

– Irrelevant synspunkt

Jan Langlo

UENIG: Jan Langlo, leder for Cinemateket i Oslo, ønsker å vise filmen «Barn av solen» fordi han mener det er en viktig del av norsk filmhistorie.

Foto: NRK

– Det er ingen profitt her, så jeg synes det er et irrelevant synspunkt. Billetten koster 50 kroner og går til å betale faste kostnader ved driften, sier Jan Langlo, leder ved Cinemateket i Oslo.

Arvingene til Skouen sitter på de juridiske rettighetene til den offentlig støttede filmen. Derfor valgte Cinemateket å etterkomme ønsket om å stoppe filmen, selv om de er sterkt uenige.

– Vi synes det er uhørt at en film som tilhører den norske film- og kulturhistorien blir unntatt offentligheten på denne måten, sier Langlo.

Han viser oss ikke barn av solen, men noen avsvidde krabber som tumler seg i tangen, på brune svaberg. Det er ikke morsomt å måtte si det, men slik arter det seg.

anmeldelse i Verdens Gang, 18. oktober 1955

Prinsipiell sak

Cinemateket jobber blant annet for å skape interesse for norsk filmhistorie. For dem er saken prinsipielt viktig, siden de mener «Barn av solen» er en del av vår nasjonale filmhistorie og tilhører offentligheten.

Uavhengig av hva regissøren syntes.

– Hvis vi skal utføre det mandatet som vi er satt til å gjøre, altså formidle den norske filmhistorien, så må vi kunne vise filmene relativt fritt uten ulike typer begrensninger.

Lars Ole Kristiansen, redaktør i filmnettstedet Montages, forstår at familien ønsker å etterkomme Skouens ønske.

– Arne Skouen er kanonisert som en av de viktigste regissørene i norsk filmhistorie. Posisjonen hans vil ikke svekkes dersom denne filmen blir vist. Dessuten er det viktig å ikke bare oppsøke de mest kjente og anerkjente titlene hans, men også ta de mindre kjente filmene i nærmere øyesyn. Det er slik man virkelig blir kjent med en filmskaper.

Innspillingen av filmen "Gategutter" foregår i Gøteborggata på Rodeløkka. Her fra en leseprøve fra e

DEBUT: Arne Skouens debutfilm handler om guttebandes kamp mot streikebrytere i 1924. Her fra en leseprøve i Gøteborggata på Rodeløkka i Oslo.

Foto: Børretzen, Sverre A. / NTB scanpix

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska