Han har mottatt den prestisjetunge Václav Havel-prisen, og han er kåret til «verdens mest betydningsfulle kunstner». Det er med andre ord ingen liten begivenhet når den kinesiske kunstneren, og politiske aktivisten, Ai Weiwei kommer til Norge.
Men dette går ikke av stabelen i et av Oslos større museer for den som måtte tro det. Utstillingen kommer fra den store verden, direkte fra Jeu de Paume i Paris til Kistefosmuseet på Jevnaker.
Myndighetenes argeste kritiker
Ai Weiwei ble født I Beijing I 1957. Hans far var en radikal systemkritisk poet. Ai Weiwei levde sine første barneår i en arbeidsleir der faren var internert som en fiende av regimet.
Ai flyktet fra de uutholdelig forholdene i Kina til New York tidlig på åttitallet og var der i 12 år en del av et vitalt, avantgardistisk kunstnermiljø.
Massakren på den himmelske freds plass i 1989 gjorde et uutslettelig inntrykk på ham, og ble utslagsgivende for at han etter hvert valgte å vende tilbake til Kina for å utøve sin kunstneriske praksis der.
Han er i dag de kinesiske myndigheters argeste kritiker, ble i fjord vår arrestert, og holdt i husarrest i 81 dager.
Made in China
Som kunstner og arkitekt ble han verdensberømt gjennom sitt bidrag til formgivningen av OL-stadion i Beijing, populært kalt Fugleredet.
Mange vil også ha et forhold til det berømte arbeide han presenterte på Tate Modern i London I 2010 som besto av hundre millioner solsikkefrø støpt i porselen, der hvert enkelt frø var håndmalt av en kinesisk kunstner.
Her var han opptatt av å skape refleksjon rundt håndverk vs. masseproduksjon, og rundt det vi måtte forbinde med uttrykket:«Made in China».
Film og foto
Utstillingen på Kistefosmuseet er virkelig en overveldende opplevelse med fotografier og skjermer med filmer fra gulv til tak.
Utstillingen fokuserer på Ai Weiweis filmatiske og fotografiske produksjon, og favner mer enn 400 arbeider alt fra snapshots tatt med mobil, til videoer og større fotomontasjer.
Vi får også se mange av bildene og tekstene som ble publisert på bloggen hans fra 2005 til den ble stengt av myndighetene i 2009.
I denne bloggen finner vi alt fra estetiske refleksjoner til kritiske kommentarer til aktualiteter, som listen over døde barn etter jordskjelvet i Shichuanprovinsen i 2008.
Historien som en forutsetning for å forstå samtiden
Ai Weiwei har hele tiden vært opptatt av å bryte med det etablerte, sprenge seg fri fra en begrensende tradisjon, men samtidig er han også opptatt av å fremheve historien som en forutsetning for å forstå samtiden.
I utstillingen kan vi se fotografier i gigantformat av ham selv som knuser en 2000 år gammel vase fra Handynastiet, en av hans mer beryktede aksjoner.
Om å skape et eventyr
I utstillingen finnes også en enorm fotocollage med tittelen «Fairytale» som er sprunget ut av et prosjekt han gjorde for den prestisjetunge kunstmønstringen Documenta i Kassel i 2007.
Hans idé var å invitere 1001 ulike mennesker fra forskjellige provinser i Kina til å komme til Kassel og tilbringe noen dager der, og slik få et glimt av den frie, demokratiske, europeiske virkeligheten.
I fotocollagen ser et femtitall av disse personene som poserer rett opp og ned, det er de samme stedene som går igjen, men ulike mennesker. Med dette prosjektet ønsket han å skape et eventyr, virkeliggjøre en drøm for disse menneskene som ellers aldri ville kunne ha muligheten til å reise.
En unik sjanse
Utstillingen er en mektig visuell så vel som intellektuell opplevelse. Man opplever det rystende alvoret som skiller dette prosjektet fra det meste man opplever av kunst.
Ai Weiwei fortaper seg ikke i verdensfjerne estetiske metakommentarer, hans kunst er del av en desperat frihetskamp; kampen for retten til en stemme.
Utstillingen tilbyr en unik sjanse til å stifte bekjentskap med en av vår tids aller viktigste kunstnere.