ALLE vil se Hurtigruten!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Foreløpige tv-tall viser en enorm interesse for Hurtigrutens direktesendte reise langs norskekysten.

Hurtigruten minutt for minutt startet sin fem og et halvt døgns maratonsending med avreise fra Bergen torsdag klokken 19:45. De første seertallene som nå er publisert viser at nordmenn virkelig har sansen for den noe uvanlige tv-sendingen.

I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag. 34% av dem som så på tv i det tidsrommet, var innom NRK2. Sendingen hadde 21% markedsandel, til vanlig ser 6% på kanalen i samme tidsrom.

Les mer om reiseruten her: nrk.no/hurtigruten

Direktesendingen nådde en foreløpig topp i seertall klokken 21:58 torsdag, da 325.000 mennesker fulgte programmet på NRK 2. Mellom klokken åtte og klokken tre natt til fredag satt i gjennomsnitt 160.000 mennesker foran tv-skjermen.

- Dette er enormt høye tall, forteller Siri Kristiansen i NRK forskningen.

Les også: 5 døgn TV-maraton i midnattssol

Slår Bergensbanen

Bergensbanen minutt for minutt

Slike bilder ble seerne vant til da NRK sendte Bergensbanen minutt for minutt. Nå er det havet som gjelder.

Foto: NRK

Ideen til Hurtigruten minutt for minutt kom etter at NRK for to år siden sendte et opptak fra Bergensbanen, der den drøye syv timer lange togturen ble vist i sin helhet fra Bergen til Oslo. Sendingen oppnådde en overraskende popularitet, og fikk mye oppmerksomhet.

Med Hurtigruten minutt for minutt har NRK valgt å ta skrittet enda lengre, ved å sende direkte i hele 134 timer. Det har så langt vist seg å være minst like populært som sin forgjenger.

- Sammenliknet med Bergensbanen, har Hurtigruten frem til nå høyere dekning i enn Bergensbanen, forteller Kristiansen.

Les også: Kastet ruset mann av Hurtigruten

Seere fra hele verden

Hurtigruten på vei inn til Svolvær

Ikke bare i Norge følger folk med på den fem og et halvt døgn lange sendingen.

Foto: Tore Zakariassen / NRK

Båtreisen har uvanlig mange seere i utlandet. Publikum over hele verden kan følge sendingen via nett, og gjennom turens første time mellom klokken ni og ti i går kveld, var en tredjedel av nettseerne fra utlandet, forteller Espen Blystad i NRKs analyseavdeling.

- Dette er veldig høye tall. Vanligvis ligger tallet på rundt 15-20%. Her må det også understrekes at dette ikke nødvendigvis er utlendinger, men like godt kan være nordmenn i utlandet, forklarer han.

Landene som var mest innom på nett var Danmark, USA, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Ved lunsjtider fredag hadde overføringen blitt vist over 245 000 ganger.

Les også: Sørkoreanere følger Hurtigruten direkte fra t-banen

- Jeg ser også at "NRK 2 live" er det mest populære på ordinær nett-tv i dag. Det er langt fra vanlig, forteller han.

Hot på Twitter

Brettesnes

Vakker natur i rolig tempo lokker seerne. Her fra Brettesnes i Nordland, tatt under NRKs testreise tidligere i vår.

Foto: NRKbeta, creative commons, Flickr

Blant norske twitrere er Hurtigrute-sendingen dagens tema.

Ordene #hurtigruten, #hurtigruta, #NRK og #NRK2 lå alle på topp 10 over de mest populære emnene på Twitter fredag formiddag, der førstnevnte tronet øverst med nesten dobbelt så mange tagginger som andreplassen på lista.

Kulturstrøm

  • Vil du kåre P2-lytternes romanpris?

    Hvert år setter NRK sammen en lytterjury med vanlige lesere, for å kåre årets beste, norske roman.

    – Nå trenger vi ivrige lesere, som også liker å snakke om bøker, sier prosjektleder Anne Bøhler.

    Lytterjuryen diskuterer seg fram til vinneren for åpen mikrofon, og i fjor vant Olaug Nilssen med romanen «Yt etter evne, få etter behov». Hun kunne fortelle at hun har fulgt med på kåringen og jurydiskusjonene også før hun selv ble forfatter.

    Fristen for å melde seg til juryarbeidet er 1. november, og 1. desember offentliggjøres de seks romanene som fagjuryen nominerer.

  • NRK-serie vann pris i Seoul

    NRK-dramaserien «Atlantic Crossing» vann juryprisen under Seoul International Drama Awards.

    Serien handlar om kronprinsesse Märthas flukt til USA under 2. verdskrig. Serien har fått kritikk frå historikarar for å ha teke seg for store kunstnariske fridomar.

    TV-serien er seld til 30 land, og er nominert til ein internasjonal Emmy i kategorien beste dramaserie.