Hurtigruten minutt for minutt startet sin fem og et halvt døgns maratonsending med avreise fra Bergen torsdag klokken 19:45. De første seertallene som nå er publisert viser at nordmenn virkelig har sansen for den noe uvanlige tv-sendingen.
I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag. 34% av dem som så på tv i det tidsrommet, var innom NRK2. Sendingen hadde 21% markedsandel, til vanlig ser 6% på kanalen i samme tidsrom.
Les mer om reiseruten her: nrk.no/hurtigruten
Direktesendingen nådde en foreløpig topp i seertall klokken 21:58 torsdag, da 325.000 mennesker fulgte programmet på NRK 2. Mellom klokken åtte og klokken tre natt til fredag satt i gjennomsnitt 160.000 mennesker foran tv-skjermen.
- Dette er enormt høye tall, forteller Siri Kristiansen i NRK forskningen.
Les også: 5 døgn TV-maraton i midnattssol
Slår Bergensbanen
Slike bilder ble seerne vant til da NRK sendte Bergensbanen minutt for minutt. Nå er det havet som gjelder.
Foto: NRKIdeen til Hurtigruten minutt for minutt kom etter at NRK for to år siden sendte et opptak fra Bergensbanen, der den drøye syv timer lange togturen ble vist i sin helhet fra Bergen til Oslo. Sendingen oppnådde en overraskende popularitet, og fikk mye oppmerksomhet.
Med Hurtigruten minutt for minutt har NRK valgt å ta skrittet enda lengre, ved å sende direkte i hele 134 timer. Det har så langt vist seg å være minst like populært som sin forgjenger.
- Sammenliknet med Bergensbanen, har Hurtigruten frem til nå høyere dekning i enn Bergensbanen, forteller Kristiansen.
Les også: Kastet ruset mann av Hurtigruten
Seere fra hele verden
Ikke bare i Norge følger folk med på den fem og et halvt døgn lange sendingen.
Foto: Tore Zakariassen / NRKBåtreisen har uvanlig mange seere i utlandet. Publikum over hele verden kan følge sendingen via nett, og gjennom turens første time mellom klokken ni og ti i går kveld, var en tredjedel av nettseerne fra utlandet, forteller Espen Blystad i NRKs analyseavdeling.
- Dette er veldig høye tall. Vanligvis ligger tallet på rundt 15-20%. Her må det også understrekes at dette ikke nødvendigvis er utlendinger, men like godt kan være nordmenn i utlandet, forklarer han.
Landene som var mest innom på nett var Danmark, USA, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Ved lunsjtider fredag hadde overføringen blitt vist over 245 000 ganger.
Les også:
- Jeg ser også at "NRK 2 live" er det mest populære på ordinær nett-tv i dag. Det er langt fra vanlig, forteller han.
Hot på Twitter
Vakker natur i rolig tempo lokker seerne. Her fra Brettesnes i Nordland, tatt under NRKs testreise tidligere i vår.
Foto: NRKbeta, creative commons, FlickrBlant norske twitrere er Hurtigrute-sendingen dagens tema.
Ordene #hurtigruten, #hurtigruta, #NRK og #NRK2 lå alle på topp 10 over de mest populære emnene på Twitter fredag formiddag, der førstnevnte tronet øverst med nesten dobbelt så mange tagginger som andreplassen på lista.