«Maskorama» og «Norges nye megahit» er NRK og TV 2 sine lørdagssatsinger.
Hvert av programmene varer en drøy time. Eller gjør de egentlig det?
«Maskorama» har blant annet egen podkast, Facebook-forum og fantasy-spill. I tillegg anmelder både NRK, VG og Dagbladet låtene hver lørdag.
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK– Du må gi noe mer enn bare én time i uken. Du må breie innholdet ditt ut, sier Kathrine Haldorsen som er programredaktør i TV 2.
Kathrine Haldorsen tror det er viktig å gi noe mer enn bare en time med underholdning hvis man skal vinne kampen om folks tid.
Foto: Thorvald Skaare Aschim / NRKEt eksempel er låtene som lages i TV 2-programmet «Norges nye megahit».
De går så det suser på hitlistene og det er en del av planen.
Forrige uke toppet Helene Olafsen Spotify med sangen «Ludvig Daae».
Sangen holder programmet aktuelt gjennom uka.
Fire dager etter premieren klarte TV 2 å lage en ny norsk hit. Låta «Ludvig Daae» klatret til toppen på Spotify onsdag forrige uke.
Foto: Espen Solli / TV 2 / TV 2Den spilles på radio og det skrives nettsaker, som denne, om suksessen.
Olafsen vant også helgens episode med sangen «Svensk i kväll».
Den kryper oppover på listene for hver dag.
Helene Olafsen har vist seg å være en skikkelig hitmaker. Hun har vunnet de to første programmene av «Norges nye megahit».
Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2– Jeg tror vi trenger at innholdet lever hele uken, sier Haldorsen.
En nasjonal gjettelek
– Det vi ønsket å gjøre med «Maskorama» var å skape en nasjonal gjettelek.
Det sier Jan Egil Ådland som har redaktøransvar for «Maskorama» i NRK.
Jan Egil Ådland har redaktøransvar for «Maskorama».
Foto: NRK– Den leken varer hele uka, legger han til.
For hva gjør at nesten 1,2 millioner ser på «Maskorama»?
Er det kostymene eller Jan Thomas sine ville forslag?
– Det er kommentarene du har med andre i sofaen eller på sosiale medier som egentlig er underholdningen i et program som «Maskorama», sier Vilde Schanke Sundet.
Vilde Schanke Sundet forsker blant annet på TV ved Institutt for media og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Foto: Thorvald Skaare Aschim / NRKHun er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Hvis du snakker om «Maskorama» i lunsjen eller med naboen over hekken så holder du liv i leken.
Den tar oppmerksomheten din.
At man skulle snakke med andre om «Maskorama» utenom sendingen er en viktig del av konseptet.
Foto: Julia Marie NaglestadFra du står opp til du legger deg konkurrerer aviser, TV-kanaler, reklameplakater, radio og strømmetjenester om oppmerksomheten din.
Skal man vinne konkurransen må man være lur.
– Det er så mye innhold å konsumere, sier Sundet.
Sundet mener slagkraften blir enda sterkere hvis man klarer å dra på flere plattformer samtidig.
«Norges nye megahit» har opplevd stor suksess på hitlistene.
Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2Som for eksempel TV og musikk.
– TV er ikke på vei til å dø
I løpet av de siste ti årene har mange spådd at TV kommer til å dø.
Det mener Sundet er en misforståelse.
– TV er ikke på vei til å dø. Det er feil rett og slett.
Forskeren forklarer at folk ser mindre på lineær-TV enn tidligere, men hvis man legger til strømmetall ser folk på TV som aldri før.
Sundet forklarer at koronapandemien ga TV-titting en boost.
Likevel mener hun at bransjen kan klappe seg selv på ryggen for å ha motbevist de dystre spådommene.
– TV-bransjen er flink til å omstille seg, lage nye programmer og være innovative, mener hun.
«Maskorama» har en egen podkast hvor det slippes hint og diskuteres rykter om hvem som skuler seg bak maskene.
Foto: NRK