Hopp til innhold

– Vi trenger at innholdet lever gjennom hele uken

Kampen om seernes oppmerksomhet har gjort at TV-kanalene tenker nytt. Målet til et moderne lørdagsprogram er å være aktuelt hele uka.

Helene Olafsen topper Spotify med låta "Ludvig Daae" fra "Norges nye meghahit"

Helene Olafsen topper Spotify med låta «Ludvig Daae» fra «Norges nye megahit».

Foto: Espen Solli / TV 2 / TV 2

«Maskorama» og «Norges nye megahit» er NRK og TV 2 sine lørdagssatsinger.

Hvert av programmene varer en drøy time. Eller gjør de egentlig det?

Hvem tror du er Bamsen i Maskorama?

«Maskorama» har blant annet egen podkast, Facebook-forum og fantasy-spill. I tillegg anmelder både NRK, VG og Dagbladet låtene hver lørdag.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Du må gi noe mer enn bare én time i uken. Du må breie innholdet ditt ut, sier Kathrine Haldorsen som er programredaktør i TV 2.

Programredaktør for TV2, Kathrine Haldorsen.

Kathrine Haldorsen tror det er viktig å gi noe mer enn bare en time med underholdning hvis man skal vinne kampen om folks tid.

Foto: Thorvald Skaare Aschim / NRK

Et eksempel er låtene som lages i TV 2-programmet «Norges nye megahit».

De går så det suser på hitlistene og det er en del av planen.

Forrige uke toppet Helene Olafsen Spotify med sangen «Ludvig Daae».

Sangen holder programmet aktuelt gjennom uka.

Helene Olafsen og Staysman står bak låta "Ludvig Daae"

Fire dager etter premieren klarte TV 2 å lage en ny norsk hit. Låta «Ludvig Daae» klatret til toppen på Spotify onsdag forrige uke.

Foto: Espen Solli / TV 2 / TV 2

Den spilles på radio og det skrives nettsaker, som denne, om suksessen.

Olafsen vant også helgens episode med sangen «Svensk i kväll».

Den kryper oppover på listene for hver dag.

Helene Olafsen vant andre episode av "Norges nye megahit" med en svensk sang.

Helene Olafsen har vist seg å være en skikkelig hitmaker. Hun har vunnet de to første programmene av «Norges nye megahit».

Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2

– Jeg tror vi trenger at innholdet lever hele uken, sier Haldorsen.

En nasjonal gjettelek

– Det vi ønsket å gjøre med «Maskorama» var å skape en nasjonal gjettelek.

Det sier Jan Egil Ådland som har redaktøransvar for «Maskorama» i NRK.

Jan Egil Ådland jobber i NRK og har redaktøransvar for Maskorama.

Jan Egil Ådland har redaktøransvar for «Maskorama».

Foto: NRK

– Den leken varer hele uka, legger han til.

For hva gjør at nesten 1,2 millioner ser på «Maskorama»?

Er det kostymene eller Jan Thomas sine ville forslag?

– Det er kommentarene du har med andre i sofaen eller på sosiale medier som egentlig er underholdningen i et program som «Maskorama», sier Vilde Schanke Sundet.

Forsker ved Institutt for media og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Vilde Schancke Scheie.

Vilde Schanke Sundet forsker blant annet på TV ved Institutt for media og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Foto: Thorvald Skaare Aschim / NRK

Hun er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Hvis du snakker om «Maskorama» i lunsjen eller med naboen over hekken så holder du liv i leken.

Den tar oppmerksomheten din.

Snømonsteret i Maskorama.

At man skulle snakke med andre om «Maskorama» utenom sendingen er en viktig del av konseptet.

Foto: Julia Marie Naglestad

Fra du står opp til du legger deg konkurrerer aviser, TV-kanaler, reklameplakater, radio og strømmetjenester om oppmerksomheten din.

Skal man vinne konkurransen må man være lur.

– Det er så mye innhold å konsumere, sier Sundet.

Sundet mener slagkraften blir enda sterkere hvis man klarer å dra på flere plattformer samtidig.

«Norges nye megahit» har opplevd stor suksess på hitlistene.

«Norges nye megahit» har opplevd stor suksess på hitlistene.

Foto: Jan-Petter Dahl / TV 2

Som for eksempel TV og musikk.

– TV er ikke på vei til å dø

I løpet av de siste ti årene har mange spådd at TV kommer til å dø.

Det mener Sundet er en misforståelse.

– TV er ikke på vei til å dø. Det er feil rett og slett.

Forskeren forklarer at folk ser mindre på lineær-TV enn tidligere, men hvis man legger til strømmetall ser folk på TV som aldri før.

Sundet forklarer at koronapandemien ga TV-titting en boost.

Likevel mener hun at bransjen kan klappe seg selv på ryggen for å ha motbevist de dystre spådommene.

– TV-bransjen er flink til å omstille seg, lage nye programmer og være innovative, mener hun.

Maskorama har egen podkast.

«Maskorama» har en egen podkast hvor det slippes hint og diskuteres rykter om hvem som skuler seg bak maskene.

Foto: NRK

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka