«Maskorama» og «Norges nye megahit» er NRK og TV 2 sine lørdagssatsinger.
Hvert av programmene varer en drøy time. Eller gjør de egentlig det?
– Du må gi noe mer enn bare én time i uken. Du må breie innholdet ditt ut, sier Kathrine Haldorsen som er programredaktør i TV 2.
Et eksempel er låtene som lages i TV 2-programmet «Norges nye megahit».
De går så det suser på hitlistene og det er en del av planen.
Forrige uke toppet Helene Olafsen Spotify med sangen «Ludvig Daae».
Sangen holder programmet aktuelt gjennom uka.
Den spilles på radio og det skrives nettsaker, som denne, om suksessen.
Olafsen vant også helgens episode med sangen «Svensk i kväll».
Den kryper oppover på listene for hver dag.
– Jeg tror vi trenger at innholdet lever hele uken, sier Haldorsen.
En nasjonal gjettelek
– Det vi ønsket å gjøre med «Maskorama» var å skape en nasjonal gjettelek.
Det sier Jan Egil Ådland som har redaktøransvar for «Maskorama» i NRK.
– Den leken varer hele uka, legger han til.
For hva gjør at nesten 1,2 millioner ser på «Maskorama»?
Er det kostymene eller Jan Thomas sine ville forslag?
– Det er kommentarene du har med andre i sofaen eller på sosiale medier som egentlig er underholdningen i et program som «Maskorama», sier Vilde Schanke Sundet.
Hun er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Hvis du snakker om «Maskorama» i lunsjen eller med naboen over hekken så holder du liv i leken.
Den tar oppmerksomheten din.
Fra du står opp til du legger deg konkurrerer aviser, TV-kanaler, reklameplakater, radio og strømmetjenester om oppmerksomheten din.
Skal man vinne konkurransen må man være lur.
– Det er så mye innhold å konsumere, sier Sundet.
Sundet mener slagkraften blir enda sterkere hvis man klarer å dra på flere plattformer samtidig.
Som for eksempel TV og musikk.
– TV er ikke på vei til å dø
I løpet av de siste ti årene har mange spådd at TV kommer til å dø.
Det mener Sundet er en misforståelse.
– TV er ikke på vei til å dø. Det er feil rett og slett.
Forskeren forklarer at folk ser mindre på lineær-TV enn tidligere, men hvis man legger til strømmetall ser folk på TV som aldri før.
Sundet forklarer at koronapandemien ga TV-titting en boost.
Likevel mener hun at bransjen kan klappe seg selv på ryggen for å ha motbevist de dystre spådommene.
– TV-bransjen er flink til å omstille seg, lage nye programmer og være innovative, mener hun.