Beskjeden om at NRKs sjef Hans-Tore Bjerkaas går av, kom som en overraskelse for mange.
Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes hadde ikke hørt nyheten da NRK.no ringte, og synes det er overraskende at Bjerkaas velger å gå av etter åremålet i mars neste år.
– Hans-Tore Bjerkaas har gjort en veldig god jobb som kringkastingssjef. Han har ikke sittet som sjef for maktas del, det er ikke det som har inspirert han, sier Gimnes.
- Les også: – En strålende toppsjef
– Ingen selvfølge med enerposisjon
Han tror det blir tøft for NRK å finne en som kan gjøre en like god jobb etter de resultatene NRK har levert både på TV og radio de siste årene.
– NRK har hatt en enerposisjon, og det er ingen selvfølge at det de kommer til å beholde denne i årene som kommer. Det finnes flere eksempler på kommersielle kanaler som har tatt over som de største i Europa, sier Gimnes.
Han sier NRK står foran mange utfordringer i årene som kommer, med TV som skal digitaliseres og streames. Den nye sjefen må ha mange egenskaper for å klare jobben til Bjerkaas, både sterke lederegenskaper, og god medieteft.
– Vedkommende må ha et godt kontaktnett, og ha god kunnskap i media og utvikling. I tillegg er det hvert år en politisk diskusjon i forhold til lisens og plass i statsbudsjettet, og det er noe en ny sjef må ha kunnskap om, sier Gimnes.
Han sier også at store mediehus ofte har mange sterke personligheter, og det er en tøff oppgave å lede disse. Gimnes vil ikke synse rundt hvem den neste sjefen blir, eller om det blir en mann eller en kvinne.
– NRK skal bare ha den aller beste sjefen, uavhengig av kjønn, sier han.
– Et godt strategisk blikk
Også kommentator Elin Ørjasæter synes Bjerkaas har gjort en god jobb i sjefsstolen.
– Han har vært en innmari god sjef for en institusjon som kommer til å slite i årene som kommer, mener hun.
Ørjasæter tror etterfølgeren til Bjerkaas får en komplisert og vanskelig jobb i årene som kommer, særlig når det gjelder å forsvare lisensspørsmålet.
– Den neste sjefen må ha et godt strategisk blikk for å klare å forsvare den gammeldagse finansieringsmetoden, sier Ørjasæter.
Hun tror det vil være lurt å se etter gode interne kandidater til sjefsjobben, men kunne selv tenkt seg å se Kristenn Einarsson i lederstillingen. Direktøren i Forleggerforeningen er også styreleder i Norsk filminstitutt, og ble tilbudt jobben etter Einar Førde i 2000. Da takket han nei.
– Einarsson har erfaring både fra film- og bokbransjen, og kunne gjort en god jobb for NRK. Han har det gode strategiske blikket som trengs, sier Ørjasæter.
En som kan TV-faget
Redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger, mener det var klokt å velge Bjerkaas i 2007. Tidligere kringkastingssjefer har ofte hatt politisk bakgrunn, mens Bjerkaas hadde bakgrunn som mediemann med erfaring fra TV-faget.
– Det blir store sko å fylle etter Bjerkaas, som gjennom satsning på norsk innhold og nye plattformer har klart å holde NRKs posisjon, og styrke den, sier Hauger.
Han håper derfor NRK nå ser i mediemiljøet etter en ny sjef, for han tror det blir store utfordringer for nestemann. Spesielt blir det essensielt å forstå hvordan man skal orientere seg i og møte det digitale markedet.
– Blant annet vil digitalisering av radio være en stor sak en ny sjef får i fanget med en gang. I tillegg kommer ikke konkurransen bare fra TV2, TV Norge og P4 lengre, men fra store internasjonale aktører som Netflix, Facebook og HBO, sier Hauger.
Hauger tror det finnes gode kandidater til sjefsrollen både internt og eksternt, og nevner direktør i Norsk Kulturråd, Anne Aasheim, som en aktuell kandidat.
– Det er kanskje på tide med en kvinne. Ellers er Thor Gjermund Eriksen en kandidat, og Harald Strømme har gjort god figur i TV Norge, sier Hauger.