En av verdens mest populære musikaler har også en stor og kompleks hovedrolle. Jean Valjean var den første rollen Rein Alexander spilte, og den har fulgt han gjennom hele karrieren.
– Jeg kjenner meg veldig igjen i Jean Valjean. Han har det sterke dyret inni seg som må ut. Det bor veldig mye i et menneske, og det føler jeg at det gjør i meg og, sier han.
Historien om Jean Valjean er historien om fangen 24601 som etter 19 år i fengsel tar noen valg og blir en velstående mann.
Musikalen Les Miserables er basert på boken av Victor Hugo med samme navn fra 1862. Den er skrevet av franskmannen Claude-Michel Schönberg, og hadde premiere i London i 1985.
- Les også: En av disse blir den ultimate artisten
Jean Valjean-tatovering
Rein Alexander slo gjennom som artist for rundt 10 år siden, og han vant Kjempesjansen på NRK i 2003. Litt senere fikk han sin første musikalrolle, nettopp som Jean Valjean i Moster Amfi. Da bestemte han seg for å merke seg for livet, og tatoverte inn Jean Valjeans fangenummer 24601 i nakken.
– Jeg tok den tatoveringen fordi jeg ville markere min første rolle. Så etter at jeg gjorde Valjean, dro jeg til Danmark og fikk blant annet denne tatoveringen, sier han.
Det første møtet med karakteren og musikalen fikk han i New York allerede på 80-tallet.
– Jeg bodde i New York, og så den på Broadway først. Så så jeg den på Det Norske Teatret i 1988 med blant annet Øystein Wiik og Øyvind Blunkc, og den gjorde stort inntrykk på meg, sier Rein Alexander.
Første CD-låt
At det ble Jean Valjeans store ballade, Bring him home, i første episode av Stjernekamp, var helt naturlig.
– Den låta har alltid fulgt meg, og er den som har betydd mest for karrieren min. Det var også den aller første låta jeg spilte inn på CD. Det var på Toneheim folkehøgskoles jubileums-CD, sier Rein.
Det er antatt at mer enn 55 millioner mennesker har sett Les Miserables på verdensbasis, og det er derfor svært mange skuespillere som har tolket rollen som Jean Valjean. For Rein Alexander er det én som har inspirert han mer enn andre. Colm Wilkinson, som spilte rollen originalt på West End i London.
– Wilkinson er jo liksom far Valjean. Hans måte å gjøre rollen totalt til sin egen står veldig ut. Det er ikke noe som er strømlinjeformet ved det han gjør, og han bruker like mye egenfølt følelse og sitt eget indre rovdyr som det helt kontrollerte, sier han.
Rein forteller at han prøver å gjøre det samme i sin tolkning, og at han ønsker at det skal være så ektefølt som mulig.
– Biskop for en dag
Med musikal som første sjanger, har er allerede et av Reins «sikreste» kort gått tidlig i programmet.
– Jeg kunne kanskje ønsket at det kom lenger ut i serien så jeg hadde hatt noe å hvile meg litt på, ler han.
Å få prøve seg på fremmede sjangre ser han på som en morsom utfordring, og var ikke i tvil om at dette måtte han være med på.
– Jeg har alltid likt mange typer musikk, så lenge det er kvalitet og en mening bak den. Du finner meg like ofte på Valle Hovin som på Konserthuset og i operaen. Å få hoppe inn i helt ukjente sjangre hver uke med et proft apparat rundt seg blir utrolig gøy. Det blir som å være biskop for en dag, sier Rein Alexander.
- Les også: Blir rørt av EM-sang