Hopp til innhold

– Jeg håper boken ikke vekker forargelse hos leserne

Krig, kjærlighet og lidenskapelig sex skildret med brutalitet og poesi. Slik omtales Katja Kettus roman, «Jordmora». Boken har vakt oppmerksomhet i forfatterens hjemland, Finland, og er nå klar for norske lesere.

Katja Kettu

Den finske forfatteren Katja Kettu har blitt sammenlignet med Karen Blixen og Sofi Oksanen.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Jeg har et lidenskap for språk og vil at tekstene mine skal være så organiske og poetiske som mulig. Jeg tonet språket ned i de to første romanene mine. Jeg stolte ikke på min egen stemme som forfatter. Men nå har jeg bare sluppet meg fullstendig løs, sier finske Katja Kettu

Sist gang hun var i Oslo, spilte hun konsert med punkbandet sitt på Café Mir. Nå er hun her igjen for å lansere sin tredje bok (og første på norsk), Jordmora.

– Ikke meningen å sjokkere

Jordmora
Foto: Pax forlag

I boken følger vi historien til «Villøye», en utstøtt finsk jordmor som forelsker seg i den tyske offiseren Johannes. Bakteppet til fortellingen er Lapplandskrigen, som ble utkjempet mot tyske styrker nord i Finland under andre verdenskrig.

Det er ikke tilfeldig at hovedkarakteren i boken er jordmor. Hun følger sin elskede til fangeleiren Titovka, der han er utstasjonert, og må delta i den nådeløse behandlingen av de internerte russiske krigsfangene.

– Jordmødre fikk reise mye rundt, i en tid hvor de fleste kvinnene måtte være hjemme med familien og ikke kunne delta i samfunnslivet. Villøye kunne komme seg inn i tyske fangeleire, forklarer Kettu.

Til tross for det omfattende research-arbeidet som ligger bak romanen, er det Kettus språk og skrivestil som har vakt størst oppmerksomhet blant lesere og kritikere.

Dagbladets anmelder Cathrine Krøger trekker frem den finske forfatterens «blanding av rå brutalitet og høystemt poesi».

– Jeg mener at leserne mine må kunne lukte og føle det jeg skriver om. Noen kritikere har beskrevet stilen min som dyrisk, men jeg synes ikke at det er en god beskrivelse av det jeg gjør, sier forfatteren.

Silje Stavrum Norevik i Bergens Tidende har også lest Jordmora.

Hun berømmer Kettus naturalistisk og konkret måte å skrive om krigen på, men har mindre til overs for de mange sexskildringene i boken: «Det er som om Kettu tror en høy frekvens av skildringer av kjønnsorganer pr. side kan virke frigjørende og grensesprengende», står det i Noreviks anmeldelse.

Villøye kom helt nær. Jeg ble grepet av en usigelig blyghet og følte behov for medisinen Hermann Gödel hadde gitt meg, men jeg fikk ikke tatt den nå. Jeg har aldri møtt en kvinne som så tydelig vil. Og selv om jeg var påkledd, følte jeg blikket hennes overalt. Jeg var splitter naken, og klossete i bevegelsene som en vingestekket fugleunge. Hun tok hendene mine og la dem på hoftene sine. Jeg førte en dirrende finger bortetter den stramme huden. Jeg rørte ved låret og siden skjødet. Hvordan kan sprekken på en gammel kvinne være dunmyk som på ei ung jente? Hvordan ville det føles å begrave ansiktet i en sånn favn? Så naken og sårbar og fast. Blodet bruste i hodet, og jeg tenkte ikke lenger klart. Jeg stakk tommelen inn i det myke og varme, og den gikk så vidt inn. Neseborene hennes skalv som på ei merr.

Katja Kettu / Jordmora, s. 113-114

– Det er vanskelig å skrive om sex. Det må komme naturlig. Det hadde ikke fungert hvis jeg bare sto opp og tenkte at i dag må jeg skrive noe vilt om sex.

Kettu sier at hun ikke er ute etter å sjokkere noen.

– Det er vanskelig å skrive noe om sex som ikke allerede er skrevet eller sagt før. Hvis man vil sjokkere noen med erotikk, er det andre måter å gjøre det på som er mye lettere enn å skrive en roman.

– Jeg håper at forargelse ikke er det eneste boken vekker hos leserne, fortsetter hun.

Siden boken kom ut og hun ble tildelt den prestisjetunge Runeberg-prisen i Finland, har hun fått spørsmål om hvorfor boken inneholder så mange (og så detaljerte) skildringer av sex og seksualitet.

– Jeg synes ikke at boken er erotisk. Jeg synes at den er mer sensuell. Villøye er en kvinne som aldri har opplevd kjærlighet og seksuell kontakt. Hun er desperat etter å føle noe ekte, og når hun først har krysset den linjen, ville jeg at det skulle være noe stort, ikke søtt og fint, sier forfatteren.

Rømmer til Norge

Lapplandskrigen

Finske soldater heiser det finske flagget ved den norsk-finske grensen i 1945.

Foto: Wikimedia Commons

Den tyske offiseren Johannes lider av en alvorlig krigsnevrose, som han pådrar seg etter å ha deltatt i massakrene i Babij Jar nær Kiev. Over tretti tusen jøder ble henrettet der i september 1941.

Etter hvert blir det klart for paret at de må vekk fra leiren i Titovka, og de kommer seg til Dødmannsfjorden, et sted ved norskekysten.

Navnet Dødmannsfjorden er det forfatteren som har funnet på, men stedet finnes i virkeligheten.

– Jeg var sammen med eks-forloveden i Norge. Vi hadde kjørt oss bort og det var kaldt. Vi fant til slutt en hytte et eller annet sted mellom Tana bru og Alta. Den var låst, men vi kom oss inn gjennom vinduet.

– Der inne fant vi en dagbok som var skrevet på norsk. Jeg skjønte ingenting av det, men de siste notatene var skrevet på 1960-tallet. Dette var perfekt for en forfatter. Jeg hentet laptopen min og begynte å skrive.

Dere hadde deltatt i samme avdeling av Hitler-Jugend og kjempet i Einsatzgruppe C i Ukraina. Det hørtes flott ut. Jeg hadde lest om Ukraina i Finsk billedblad, det sagnomspunne landet med kosakker og hestekastanjer. Og hos Store-Lamperi lest annet også, i et nummer av Oljetreet fra 1870. Jeg spurte om det var sant, det som ble fortalt om hedningene. At de kjetterske kvinnene der borte kunne føde atten måneder i strekk, og hele tida hang barnet mellom beina og vokste. Til slutt beit det selv av navlestrengen og krabbet bannende mot døra. Det fornektet slekten og kom aldri tilbake. Hermann Gödel lo og viste til deg: – Når det gjelder kvinner, får Johann svare selv!

Katja Kettu / Jordmora, s. 51

– Vi skammer oss fortsatt over fortiden

Turen til «Dødmannsfjorden» var bare begynnelsen. For å skrive Jordmora leste Kettu bøker og intervjuet mennesker som levde under krigen.

– Jeg synes det var litt ubehagelig i starten å stille spørsmål om veldig personlige ting til disse menneskene som var mye eldre enn meg. Noen av kvinnene som hadde hatt kjærlighetsforhold til tyske soldater, hadde blitt veldig dårlig behandlet etter krigen. De ble kalt horer og spyttet på. Disse minnene er fortsatt tunge, sier forfatteren.

Hun fant likevel noen som var villige til å snakke om sine krigsopplevelser.

– Jeg tror at mange av dem skjønner at de kommer til å dø snart og har lyst til å dele sine historier. Det var befriende både for meg og for dem. Jeg var også i nasjonalarkivet og leste om disse kvinnene og hva som hadde skjedd med dem etter krigen.

Forfatteren nøstet dessuten opp sin egen slektshistorie.

– Min bestemor levde jo under krigen og hun hadde skrevet mange brev som jeg har fått lest. Karakterens lidenskapelige måte å leve og elske på, er basert på henne. Hun er en sterk og intelligent kvinne, og jeg ser veldig opp til henne, selv om hun nå er for gammel til å huske eller snakke om fortiden.

Kettu ble født i den nordfinske byen Rovaniemi, som lå i ruiner etter sammenstøtene med tyskerne i 1944.

Hun forteller at Lapplandskrigen er en del av finsk historie som ikke har fått nok oppmerksomhet.

– Jeg vokste opp i Lappland og det er mye vi fortsatt ikke snakker om. Kanskje fordi det som skjedde under krigen, var traumatisk for oss. Våpenbrorskapet med Tyskland er noe finnene skammer seg over. Men nå mener jeg at det er på høy tid at vi begynner å snakke om vår fortid.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB