Hopp til innhold

En halv million stirret henne i øynene

En halv million mennesker stod i kø for å stirre henne i øynene. Opptil flere begynte å grine i møte med den urørlige performancekunstneren Marina Abrimovic.

Video Hun får publikum til å gråte

Se video: – En av deltakerne kom 21 ganger, forteller Abramović til Nasjonalgalleriet. Han tattoverte deretter inn tallet 21 på armen.

Abrimovic har sjokkert og imponert med sin kunst i flere tiår, og derfor har NRKs Nasjonalgalleriet satt av en stor del av sin sending dedikert til kunstneren.

Med bruk av kroppen sin i kunsten har hun blitt stukket med kniv, brent, pisket og mistet pusten. Men det var da hun satt urørlig i tre måneder hun rørte flest.

For første gang arrangerte Museum of modern art i New York en retrospektiv utstilling til ære for en performancekunster, og Abrimovic hadde også med et nytt nummer.

Mellom 14. mars og 31. mai i 2010 satt hun urørlig og stum på en stol foran et bord midt i museet.

Prosjektet het «The artist is present», og publikum kunne komme å stirre henne inn i øynene så lenge de måtte ønske. Køene var lange, folk ventet i dager og timer, og en halv million mennesker deltok i kunstverket.

Rørt til tårer

– En av deltakerne kom 21 ganger. Første gangen satt han i syv timer. Han var den eneste som satt så lenge, forteller Abramović til Nasjonalgalleriet.

Hun hadde aldri sett mannen før prosjektet, men valgte å møte han etter at prosjektet var over.

– Jeg kjente han ikke, men likevel følte jeg at jeg kjente han bedre enn mange i min egen familie, sier hun.


En stor del av de fremmøtte tok til tårene da de fikk øyekontakt med den serbiske kunstneren,

– Dette var det mest krevende eksperimentet jeg noen gang har gjort, og det forandret livet mitt. Det var det også for de fremmøtte. Du sitter helt alene, og kan ikke gå noe sted. Folk ser deg, filmer og tar bilder av deg. Den eneste måten å komme unna på er å gå i deg selv. Jeg er bare speilet på deg selv, sier hun.

– Vi lever i en forstyrret verden

Kunstneren tror at grunnen til at flere brøt ut i tårer er fordi vi lever i en forstyrret verden der vi ikke er helt på nett med oss selv.

– Folk er forstyrret og ulykkelige. Det er på grunn av all den tåpelige teknologien. Vi står opp, sjekker e-post, tuller rundt med alle de teknologiske tingene vi har, og mister rett og slett oss selv, sier hun.

I sitt nyeste kunstprosjekt i Milano, «The Abramovic method», får hun publikum til å låse inn mobiltelefoner og elektronisk utstyr, og roe seg helt ned ved å høre på klokkeslag.

Selv i en alder av 65 år Abramovic ingen planer om å slutte med kunsten.

– Jeg kommer til å fortsette, det er en del av livet mitt. Jeg ofrer alt for dette her. Jeg har ingen mann, ingen barn, jeg bor på hotell i hele verden, og drar hvor jeg trengs. Jeg er totalt tilgjengelig for mitt publikum, for mitt publikum er livet mitt.

Se resten hele innslaget med Marina Abrimovic på Nasjonalgalleriet på NRK2 mandag 9. april kl. 21:10.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB