Petr Popelka - KORKs sjefdirigent

Sjefdirigent fra høsten 2020 er tsjekkiske Petr Popelka

Petr Popelka, KORKs sjefdirigent
Foto: Lisa Martin

English bio

Petr Popelka overtar etter Miguel Harth-Bedoya, som var KORKs sjefdirigent fra 2013-2020.

KORKs første møte med Popelka var på turné til Nord-Norge høsten 2019. Landsdelen bidro med både nordlys og snødekte fjell, men det var det musikalske møtet som gjorde sterkest inntrykk, på både orkester og dirigent. Forslaget om Petr Popelka som en mulig sjefdirigent kom opp kort tid etter turneen, et forslag som ble møtt med begeistring fra KORK-musikerne. En begeistring som synes å følge Popelka uansett hvilket orkester han besøker. Han er en stigende dirigentstjerne, og på veien opp har han valgt å skape musikalsk magi med Kringkastingsorkestret.

Petr Popelka, KORKs sjefdirigent fra høsten 2020

Fra innsettelseskonserten til Popelka høsten 2020

Foto: JAVIER ERNESTO AURIS CHAVEZ / NRK

Allsidig

Popelka er født i 1986, og har en allsidig bakgrunn. Han startet med pianoundervisning men endte opp med kontrabass-studier i Praha og Freiburg. I dag spiller han fortsatt piano og kontrabass på profesjonelt nivå, men jobben som alternerende solobassist i det prestisjetunge Staatskapelle Dresden har måttet vike for stadig flere dirigentoppdrag i mange land. Han er er siden ansettelsen i KORK også blitt sjefdirigent for Det tsjekkiske radioorkesteret.

Han hadde sin Norges-debut i Den Norske Opera & Ballett, og har allerede rukket å dirigere flere av de norske symfoniorkestrene.

Petr Popelka er også komponist, og har med det et hjerte for den helt nye musikken. Hans Labyrinth of the Heart ble fremført i 2015 da han var huskomponist på den østerrikske PODIUM-festivalen.

– Energi og musikalitet

Det var Janina Kronberger, gruppeleder på 2. fiolin i KORK, som anbefalte KORK å prøve Petr Popelka som dirigent, etter å ha opplevd ham i Operaorkestret.

– Jeg ble helt revet med av energien og musikaliteten hans – og opplevelsen ble enda bedre da jeg opplevde ham på nytt i KORK. Det er faktisk ganske sjeldent for en dirigent, påpeker Janina, som karakteriserer ham som en medmusiker, en som ikke er opptatt av seg selv, men av musikken han jobber med.

– Du merker at han har Bildung (dannelse, journ.anm.), sier Janina, men ikke på en snobbete måte. Han er interessert i både musikken og menneskene som spiller den.

– Det er også tydelig at han er orkestermusiker selv, påpeker Kronberger, og mener at det kan være en fordel at han har erfaring fra bassrekka.

– Han har en spesiell interesse for de små detaljene. Han jobber med hele orkesteret!

– Vi nærmer oss musikken på samme naturlige måte, sier Popelka. Vi deler følelsene for musikken.Å få bli sjefdirigent i KORK er som en drøm som går i oppfyllelse!

Popelka har en følelse av at i KORK er hver eneste musiker viktig.

– Det er som de spiller kammermusikk og responderer og lytter til hverandre. Da kan vi jobbe på et svært høyt nivå, Det er en egen friskhet i orkesteret, mener Popelka.

Sjef seks uker i året

Normalt er en sjefdirigent på plass minimum seks uker i løpet av et år. Popelka har ikke en enkel oppskrift på hvordan han skal jobbe med orkesteret.

– Det er som i all musikk. Det er en evig prosess. Du jobber med klang, uttrykk, intonasjon, uansett hva slags musikk vi spiller. Det er alltid en jobb å gjøre. Mitt ansvar er å jobbe godt og grave så dypt i musikken jeg kan.

Popelka berømmer at Kringkastingsorkestret er et orkester som spiller i mange genre. Selv opplever han stor variasjon som bassist i Dresden, fra kammermusikk til opera, men poengterer viktigheten av å ha en god balanse i repertoaret.

– Det er aldri en god idé å spille for mye av bare én ting. Det er vekslingen i repertoar og stil som gir KORK den helt spesielle friskheten i uttrykket.

Kringkastingsorkestret ble opprettet i 1946. Den første sjefdirigentjobben gikk til fiolinist og daværende leder for Bristol-orkestret, Øivind Bergh. Han var dirigent for orkesteret i 30 år. Med Petr Popelka har KORK hatt til sammen 8 sjefdirigenter.

Orkestersjef Rolf Lennart Stensø mener at KORK nå har gjort et spennende valg.

– Det er sjeldent med en dirigent med så mange musikalske bein å stå på: bassist, pianist, komponist og dirigent. Vi har å gjøre med en ekte musikerpersonlighet, mener Stensø, som også påpeker at Popelka er spesiell i det å være en uavhengig musiker, ennå uten et internasjonalt management i ryggen.

– Mitt inntrykk er at Petr har en helt særegen forståelse av hvordan orkesteret med sine enkeltmusikere fungerer. Jeg mener bestemt at vi har valgt en ekte musiker!

Petr Popelkas hjemmeside