Petr Popelka - KORKs sjefdirigent

Sjefdirigent fra høsten 2020 blir tsjekkiske Petr Popelka

Petr Popelka
Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK

Petr Popelka (33) overtar etter Miguel Harth-Bedoya, som har vært KORKs sjefdirigent fra 2013.

KORKs første møte med Popelka var på turné til Nord-Norge tidligere i høst. Landsdelen bidro med både nordlys og snødekte fjell, men det var det musikalske møtet som gjorde sterkest inntrykk, på både orkester og dirigent. Forslaget om Petr Popelka som en mulig sjefdirigent kom opp kort tid etter turneen, et forslag som ble møtt med begeistring fra KORK-musikerne. En begeistring som synes å følge Popelka uansett hvilket orkester han besøker. Han er en stigende dirigentstjerne, og på veien opp har han valgt å skape musikalsk magi med Kringkastingsorkestret.

Allsidig

Popelka er født i 1986, og har en allsidig bakgrunn. Han startet med pianoundervisning men endte opp med kontrabass-studier i Praha og Freiburg. I dag spiller han fortsatt piano på profesjonelt nivå, samtidig med den «egentlige» jobben som alternerende solobassist i det prestisjetunge Staatskapelle Dresden. Parallelt med en krevende musikerjobb, har han studert direksjon med mange av de store dirigentene og på flere mesterklasser. Han mottok Neme Järvi-prisen for beste unge dirigent i 2017 og er i denne sesongen «Conductor Fellow» i NDR Elphilharmonie Orchester i Hamburg. I tillegg er han stadig mer etterspurt som dirigent i hele Europa. Han er spesielt ønsket som operadirigent, og han hadde sin Norges-debut i Den Norske Opera & Ballett. Han skal også dirigere Arktisk Filharmoni i tillegg til KORK denne høsten.

Petr Popelka er også komponist, og har med det et hjerte for den helt nye musikken. Hans Labyrinth of the Heart ble fremført i 2015 da han var huskomponist på den østerrikske PODIUM-festivalen.

– Energi og musikalitet

Det var Janina Kronberger, gruppeleder på 2. fiolin i KORK, som anbefalte KORK å prøve Petr Popelka som dirigent, etter å ha opplevd ham i Operaorkestret.

– Jeg ble helt revet med av energien og musikaliteten hans – og opplevelsen ble enda bedre da jeg opplevde ham på nytt i KORK. Det er faktisk ganske sjeldent for en dirigent, påpeker Janina, som karakteriserer ham som en medmusiker, en som ikke er opptatt av seg selv, men av musikken han jobber med.

– Du merker at han har Bildung (dannelse, journ.anm.), sier Janina, men ikke på en snobbete måte. Han er interessert i både musikken og menneskene som spiller den.

– Det er også tydelig at han er orkestermusiker selv, påpeker Kronberger, og mener at det kan være en fordel at han har erfaring fra bassrekka.

– Han har en spesiell interesse for de små detaljene. Han jobber med hele orkesteret!

Lykkelig dirigent

– Jeg er ekstremt lykkelig, sier Petr Popelka etter at kontrakten er undertegnet og han har møtt hele orkesteret, under to måneder siden de møttes første gang. Han tenkte underveis i turneen at dette orkesteret ville han gå lenger og dypere inn i musikken med.

– Vi nærmet oss musikken på samme naturlige måte. Vi delte følelsene for musikken. Det er som en drøm som går i oppfyllelse!

Popelka har en følelse av at i KORK er hver eneste musiker viktig.

– Det er som de spiller kammermusikk og responderer og lytter til hverandre. Da kan vi jobbe på et svært høyt nivå, Det er en egen friskhet i orkesteret, mener Popelka.

Sjef seks uker i året

Normalt er en sjefdirigent på plass minimum seks uker i løpet av et år. Popelka har ikke en enkel oppskrift på hvordan han skal jobbe med orkesteret.

– Det er som i all musikk. Det er en evig prosess. Du jobber med klang, uttrykk, intonasjon, uansett hva slags musikk vi spiller. Det er alltid en jobb å gjøre. Mitt ansvar er å jobbe godt og grave så dypt i musikken jeg kan.

Popelka berømmer at Kringkastingsorkestret er et orkester som spiller i mange genre. Selv opplever han stor variasjon som bassist i Dresden, fra kammermusikk til opera, men poengterer viktigheten av å ha en god balanse i repertoaret.

– Det er aldri en god idé å spille for mye av bare én ting. Det er vekslingen i repertoar og stil som gir KORK den helt spesielle friskheten i uttrykket.

Kringkastingsorkestret ble opprettet i 1946. Den første sjefdirigentjobben gikk til fiolinist og daværende leder for Bristol-orkestret, Øivind Bergh. Han var dirigent for orkesteret i 30 år. Med Petr Popelka har KORK hatt til sammen 8 sjefdirigenter.

Orkestersjef Rolf Lennart Stensø mener at KORK nå har gjort et spennende valg.

– Det er sjeldent med en dirigent med så mange musikalske bein å stå på: bassist, pianist, komponist og dirigent. Vi har å gjøre med en ekte musikerpersonlighet, mener Stensø, som også påpeker at Popelka er spesiell i det å være en uavhengig musiker, ennå uten et internasjonalt management i ryggen.

– Mitt inntrykk er at Petr har en helt særegen forståelse av hvordan orkesteret med sine enkeltmusikere fungerer. Jeg mener bestemt at vi har valgt en ekte musiker!

UTVALGTE ØYEBLIKK:

Meloditimen med Kringkastingsorkestret var fra 1946 og i 18 år fremover et av radioens mest populære program. Programmet er gjenoppstått på radio, og av og til slår KORK til med en Meloditime for et fullsatt Store studio. Denne gangen har de med seg Erlend Skomsvoll (piano) og Tuva Syvertsen (vokal). Dirigent: Magnus Loddgard. Programleder: Jan Fredrik Heyerdahl.

Meloditimen med Tuva Syversten og Erlend Skomsvoll

Norsk urfremføring i Store studio. House of Sound av Nils Henrik Asheim omkranses av Lutoslawskis lille suite og Sjostakovitsj´ sjarmerende Pianokonsert nr. 2. Virtuos solist er Sveinung Bjelland og Peter Szilvay dirigent.

Sveinung Bjelland spiller Sjostakovitsj

KORK med sjefdirigent Miguel Harth-Bedoya og bratsjkometen Eivind Holtsmark Ringstad. Jennifer Higdons Grammypriste Bratsjkonsert spilles for første gang i Norge. Med på kjøpet får vi et virtuost ekstranummer og feiende karnevalsmusikk av Dvoràk.

Bratsjvirtuos spiller Grammy-vinner