Fiskehandler Per Nyhus Dorati på Gjøvik har mista bortimot halvparten av fiskekundene sine. Før jul kom Forbrukerrådet med en knusende undersøkelse som viste at fiskekvaliteten var uakseptabel eller tvilsom i fiskedisken ved Gjøvik Fisk og Skalldyr.
– Ifølge de opplysningene vi har fått har de distribuert en test som ikke har holdt mål, sier Dorati.
LES «Skitt fiske i norske fiskedisker» fra Forbrukerrådet HER.
Får støtte fra flere
Og han får støtte. Både Mattilsynet og forskermiljøer har vært kritisk til metoden som Forbrukerrådet brukte i testen. I et lengre brev til Forbrukerrådet konkluderer forskere ved NOFIMA med følgende:
«Det er dessverre ikke grunnlag for å anvende de kvalitetskategorier og forkastningsgrenser på fisk som er gjort i deres undersøkelse»
LES NOFIMAs forskerrapport HER.
Og det har vært mye bråk. Til og med Fiskeri-og kystdepartementet har satt ned et eget utvalg som skal komme fram til en felles målemetode for fiskekvalitet.
– Jeg håper dette kan munne ut i at vi får en diskusjon om måling av kvalitet i fiskedisker. Dette er et viktig tema for oss, og det er viktig at kundene blir skikkelig informert om hva som er god og dårlig fisk, sier avdelingsdirektør Elisabeth Willmann i Fiskeri- og kystdepartementet.
LES MER:
– Halvparten av norsk fisk er for dårlig
– Vi står bak undersøkelsen vår
Men forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, mener de har sitt på det tørre.
– Vi står faglig bak alt vi gjør og slik sett står vi bak den undersøkelsen vi har gjort, sier Skeidsvoll.
Det hjelper lite for fiskedisken til Per Nyhus Dorati.
– Vi har allerede satt i gang en prosess og en forundersøkelse på det å gå til sak mot Forbrukerrådet, sier Dorati.
Den ellers så populære fiskehandleren har fått merke at kundene tok undersøkelsen til Forbrukerrådet på alvor.
– Det er veldig surt. Det tar lang tid å bygge opp igjen tilliten til kundene, sier han.
LES OGSÅ: