Hopp til innhold

Vurderer å saksøke Forbrukerrådet

Før jul presenterte Forbrukerrådet fiskedisken til Per Nyhus Dorati som en av landets dårligste. Nå viser det seg at dette kan være feil. Kundene har flykta og omsetninga svikta og nå vurderer han å saksøke Forbrukerrådet.

Gjøvik fisk og skalldyr

Per Nyhus Dorati har opplevd kundeflukt etter at Forbrukerrådet hengte ut fiskedisken hans. Nå viser det seg at kvalitets-undersøkelsen Forbrukerrådet gjorde før jul kan ha blitt gjort feil.

Foto: Jorun Vang / NRK

Fiskehandler Per Nyhus Dorati på Gjøvik har mista bortimot halvparten av fiskekundene sine. Før jul kom Forbrukerrådet med en knusende undersøkelse som viste at fiskekvaliteten var uakseptabel eller tvilsom i fiskedisken ved Gjøvik Fisk og Skalldyr.

– Ifølge de opplysningene vi har fått har de distribuert en test som ikke har holdt mål, sier Dorati.

LES «Skitt fiske i norske fiskedisker» fra Forbrukerrådet HER.

Får støtte fra flere

Og han får støtte. Både Mattilsynet og forskermiljøer har vært kritisk til metoden som Forbrukerrådet brukte i testen. I et lengre brev til Forbrukerrådet konkluderer forskere ved NOFIMA med følgende:

«Det er dessverre ikke grunnlag for å anvende de kvalitetskategorier og forkastningsgrenser på fisk som er gjort i deres undersøkelse»

LES NOFIMAs forskerrapport HER.

– Undersøkelsen ramma oss på den verste tida på året, midt i juletrafikken. Det er tøft å starte igjen i januar og drive med underskudd fordi vi ikke har noe overskudd fra jula slik vi pleier.

Per Nyhus Dorati, fiskehandler

Og det har vært mye bråk. Til og med Fiskeri-og kystdepartementet har satt ned et eget utvalg som skal komme fram til en felles målemetode for fiskekvalitet.

– Jeg håper dette kan munne ut i at vi får en diskusjon om måling av kvalitet i fiskedisker. Dette er et viktig tema for oss, og det er viktig at kundene blir skikkelig informert om hva som er god og dårlig fisk, sier avdelingsdirektør Elisabeth Willmann i Fiskeri- og kystdepartementet.

LES MER:

– Halvparten av norsk fisk er for dårlig

– Laksenæringa nærmar seg stupet

– Vi står bak undersøkelsen vår

Men forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, mener de har sitt på det tørre.

– Vi står faglig bak alt vi gjør og slik sett står vi bak den undersøkelsen vi har gjort, sier Skeidsvoll.

Det hjelper lite for fiskedisken til Per Nyhus Dorati.

– Vi har allerede satt i gang en prosess og en forundersøkelse på det å gå til sak mot Forbrukerrådet, sier Dorati.

Den ellers så populære fiskehandleren har fått merke at kundene tok undersøkelsen til Forbrukerrådet på alvor.

– Det er veldig surt. Det tar lang tid å bygge opp igjen tilliten til kundene, sier han.

LES OGSÅ:

Makt og avmakt i oppdrettsnæringen

Rekordeksport for norsk fisk

Flere saker fra Innlandet