Hopp til innhold

Tar i bruk metoder fra krig i ulvedebatten

Metoder som er brukt i Vest-Balkan, Afghanistan og Irak brukes for å dempe ulvekonflikten.

Andrea Angeline Gran og Majken Kiønig ved en sint ulv på Skogmuseet

BEGGE SIDER AV DEBATTEN: Andrea Angeline Gran (t.h) og Majken Kiønig føler de har fått større forståelse for begge sider av den hete ulvedebatten etter undervisningsopplegget på Skogmuseet i Elverum.

Foto: Anne Kari Løberg / NRK

Ulvedebatten har i mange år vært prega av klare fronter på begge sider som ikke hører på hverandres argumenter.

Det ville Skogmuseet i Elverum å gjøre noe med. Og de tok et utradisjonelt valg.

Fra krig til ulv

De søkte råd hos Nansen fredssenter i Lillehammer som har jobbet mye med dialog og konflikthåndtering. Der har de jobbet med å få parter i konflikter i Vest-Balkan, Afghanistan og Irak til å snakke sammen.

Det var litt overraskende. Jeg hadde ikke tenkt at vi skulle være engasjert i rovdyrdebatt i Norge. Men vi så jo at her er det stort behov for å få folk sammen for å ha gode samtaler, sier Norun Grande ved Nansen fredssenter.

Hun tror det er lurt fordi det bygges opp fiendebilder også i ulvedebatten. Det lages forestillinger om de som har andre synspunkter enn en selv.

Det er jo tilsynelatende uforsonlige ståsteder, sier Grande.

Hun synes det er unødvendig at man har kommet dit at man ikke kan snakke sammen om en utfordring man har i lokalsamfunnet. Derfor ville de prøve ut de samme metodene som de har brukt i konflikthåndtering i stridssoner.

Målet er ikke å få dem til å skifte mening, men å forstå den andre parten.

– For å gjøre det må du innstille deg på å lytte til hva den andre parten har å si og sette deg inn i det, sier Grande.

Forstå de andre

På Skogmuseet i Elverum sitter åttendeklassinger fra Åmot i små grupper og hører hverandres synspunkter på ulv. Åttendeklassingen blant 1500 elever som har vært med på den litt annerledes skoledagen.

Målet er at de skal forstå hvorfor den andre har et annet synspunkt enn en sjøl.

Jeg har alltid vært for at ulven skal få bli her. Det blir litt dumt hvis vi mennesker skal bestemme at den skal dø. Men jeg forstår jo bøndene sin side også. Det er jo leit at den dreper så mye som den gjør, sier Andrea Angeline Gran.

På museet får ungdommene presentert flere sider av saken gjennom utstillinga ulvetider. Lise Cats Myhre, som er leder for Naturskolen på museet sier utstillinga er tilpassa skoleelever.

– Vi ønsker at elevene selv skal få uttrykke seg i en trygg setting, sier hun.

Andrea Angeline Gran og Majken Kiønig ved snill ulv på Skogmuseet

LURT Å LYTTE: Andrea Angeline Gran og Majken Kiønig tror ulvedebatten hadde hatt godt av at man lytta til hverandres synspunkter for å forstå hvorfor de mener som de gjør.

Ola Pettersen Andraa og Tobias Moen Gerardt på Skogmuseet i Elverum

UENIGE: Ola Pettersen Andraa (t.v.) og Tobias Moen Gerhardt er i utgangspunktet litt uenige i ulvesaken. Men må høre på hverandres argumenter for å skjønne hvorfor den andre mener som den gjør.

Lise Cats Myhre i ulveutstillingen på Skogmuseet i Elverum

BEGGE SIDER: Utstillingen Ulvetider tar for seg begge sider av ulvedebatten, men håpet er at partene kan snakke sammen, sier Lise Cats Myhre ved Skogmuseet i Elverum.

Vanskelig debatt synes ungdommene

Etter en økt der elevene har fått vite fakta om ulven sett fra begge sider av konflikten, er det klart for å høre på hverandres meninger.

– Alle har jo et bra argument for sin mening, sier Tobias Moen Gerhardt.

Han og klassekameraten Ola Pettersen Andraa sitter og diskuterer hva som bør gjøres med at ulven tar sauer. Tobias mener sauene bør gjerdes inn, mens Ola mener det ikke er så lett.

– De som bor i byen liker jo ulv, for de er ikke vant til dem og ulven gjør ikke skade for dem, sier Ola som sjøl bor på gård.

Selv om Andrea Angeline Gran egentlig er for ulv, er hun enig med Ola.

– For min del blir det for dumt at folk som ikke har sett problemene med ulven skal mene så mye om det, sier hun.

Hun synes for mange står fast på sin mening og ikke prøver å se den andre siden av saken.

Både hun og klassevenninnen Majken tror det vil hjelpe debatten mye hvis man hørte på hverandres argumenter i stedet for å stenge det ute.

Tror på bedre samtaleklima om ulv

Norun Grande tror prosjektet ved Skogmuseet kan bidra til et bedre samtaleklima i ulvedebatten. Hun mener å jobbe i skolen er det beste stedet å få til det. Hun tror de kan ta med seg det de lærer hjem og påvirke voksengenerasjonen.

Det vi ser i krigsområder er at ungdom er veldig lei av å ha den forventningen om å arve foreldrenes konflikter, sier Grande.

Lise Cats Myhre ved Skogmuseet sitt inntrykk etter å ha snart 1500 elever med i prosjektet er at det gir større forståelse for hva andre mener.

De forandrer ikke sin mening men det er heller ikke målet. Men de får mer øynene opp for hvorfor andre mener noe annet enn dem, sier hun.

Flere saker fra Innlandet