Firmaet, som består av unge tryslinger, produserer blant annet hjelmer for actionsport som elvesport, ski og snøbrett. Snøbrettkjøreren Terje Håkonsen er en av aksjonærene i bedriften.
Betyr mye
Juryen sier i sin begrunnelse at Sweet Protection har klart å bli ledende innen både design, kvalitet, teknologi og materialvalg.
Sweet Protection er kåret til den beste bedriften i landet på nyskapning.
- Det betyr mye, for nå har vi fått et bevis på at det vi har forsøkt på har lykkes. Det er en veldig hyggelig pris å få, sier Atle Enberget, daglig leder i Sweet Protection.
Næringsminister Børge Brende skrøt av selskapet da han delte ut prisen under Småtinget i Kristiansund onsdag.
- De har turt å satse internasjonalt i en nisje hvor sterke varemerker dominerer, og hvor status, funksjon og design er viktige elementer for anerkjennelsen av produktene. Bedriften er en god rollemodell for de mange som i dag etablerer ungdomsbedrifter i skolen, sa Brende.
Viktig for næringslivet
Omsetningen i selskapet var i 2003 oppe i 4,3 millioner kroner, og driften gikk med et lite overskudd. For 2004 ventes en omsetning på 7,0 millioner. Nå venter ytterligere satsing.
- Vi vil øke satsingen internasjonalt framover. Blant annet vil vi begynne å produsere og markedsføre klær til actionidretter, sier Enberget.
- Dette er svært viktig for næringslivet i innlandsregionen, og det er ikke minst viktig at vi får frem gode eksempler som Sweet Protection, sier John Retzius, direktør i NHO Innlandet.
NM i nyskapning
NHOs nyskapingspris er blitt delt ut siden 1981. Prisen besto av et reisestipend, et diplom og et bilde.
Målet er å belønne gründere som har etablert og utviklet en bedrift. Med prisen vil NHOs dessuten fokusere på enkeltmenneskers initiativ og pågangsmot, og skape større interesse og oppmerksomhet rundt etablering og nyskaping.
Konkurransen er i dag blitt en NM i nyskaping basert på regionale konkurranser der NHOs regionkontorer nominerer kandidater til prisen.