Hopp til innhold

Dette er ikke statens ansvar

Staten er allikevel ikke ansvarlig for å vedlikeholde gjerdene langs Dovrebanen. Det har Høyesterett avgjort.

17 kyr blei drepne av toget i Rennebu og Oppdal

Fire kommuner gikk til sak mot staten for å avgjøre hvem som har ansvaret for å vedlikeholde gjerdene langs Dovrebanen.

Foto: Geir Olav Slåen

En strid som har pågått i over fem år mellom Staten og fire kommuner langs Dovrebanen er over. Høyesterett har avgjort at det ikke er Staten, men kommunene som har ansvar for å sikre jernbanelinjene.

Gjerdene langs jernbaneskinnene har forfalt siden 2001, og stridens kjerne er spørsmålet om hvem som har ansvar for vedlikeholdet dem. – Jeg er skuffa over dommen, sier Bengt Fasteraune som er Ordfører i Dovre kommune.

Nektet å betale erstatning i 2006

17 kyr blei drepne av toget i Rennebu og Oppdal

17 kyr ble påkjørt av toget mellom Rennebu og Oppdal i 2007. Det er stadig et problem at dyr forviller seg ut på togskinnene.

Foto: Geir Olav Slåen

Kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal og Dovre gikk første gang til sak mot Staten i 2007. Bakgrunnen var at Jernbaneverket har nektet å betale erstatning etter at 17 storfe og kalver ble påkjørt og drept av et godstog på grensen mellom Oppdal og Rennebu kommuner i Sør-Trøndelag den 21. juli 2006.

Staten vant i tingretten, men kommunene anket til lagmannsretten, der de fikk medhold. Høyesterett endte på samme konklusjon som tingretten gjorde for fem år siden. Men det var ingen enstemmig dom Høyesterett avsa. Med tre mot to stemmer dømte de i Samferdselsdepartementets favør.

– Samtidig som jeg er skuffa, er jeg opptatt av at det ble sagt i dommen at det er departementet som skal anvise til Jernbaneverket hvor det skal gjerdes og det er der vi må jobbe videre. Å få avklart hvordan dette skal gjøres reint praktisk, sier Fasteraune.

Under enhver omstendighet ble det etablert en gjerdeplikt for staten ved de skjønn som ble avholdt i forbindelse med erverv av grunn til banen. (...) Statens gjerdeplikt falt ikke bort som følge av endrete forhold. Behovet for gjerder er ikke mindre i dag enn tidligere.

Oppdal, Dovre, Rennebu og Midtre Gauldal kommuner / Høyesterettsdommen

At linjen i mange år ble vedlikeholdt, var ikke et uttrykk for at jernbanen hadde mente det forelå noen rettslig plikt til å gjøre det. Noen slik plikt er ikke nevnt i sentrale utredninger om ulike sider av jernbanens virksomhet.

Staten ved Samferdselsdepartementet / Høyesterettsdommen

– Viktigst å hjelpe bøndene

Gjerdene har vært vedlikeholdt sporadisk av Jernbaneverket de siste årene. Retten har tidligere slått fast at frem til utover 1970 – tallet gjorde Jernbaneverket en god jobb med å vedlikeholde dem.

Å få alle gjerdene i god stand er tidligere kostnadsberegnet til rundt 50 millioner kroner, for nytt oppsatt gjerde. Kommunene og grunneierne mener at Jernbaneverket har plikt til å vedlikeholde gjerdene og ta denne kostnaden. De mener det er urimelig at staten over tid sluttet å prioritere vedlikeholdet.

– Dette er jo en veldig praktisk sak og vi må finne en praktisk løsning på den. Jeg vet jo at også Jernbaneverket er interessert i det, sier Fasteraune.

Han har ikke full oversikt over hvor mye penger kommunene nå har brukt på å føre saken gjennom rettssystemet, men mener uansett at det er verdt det.

– Det som er viktig er at vi har brakt en sak fram til Høyesterett og retten sa selv at det var meget god grunn til at vi gjorde det. Det som er viktigst for meg er at det er fokus på saken slik at vi kan hjelpe de grunneierne som har havna i en håpløs situasjon, sier han.

Flere saker fra Innlandet