Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen fikk prøve bilen, som er en av de råeste elbilene på markedet.
Hun er en av mange lokalpolitikere som miljøorganisasjonen Bellona vil dytte på, for å få dem til å satse mer på elbiler.
– I vår klimaplan er en av de mange forslagene vi har, å se på muligheten for å bruke elbiler i kommunal sektor, sier Ihle Steen.
Absolutt ikke en kjedelig bil
Transportrådgiver i Bellona, Martin Hviid Nielsen skal kjøre den kule elbilen helt fra Oslo til Bodø, hovedsakelig langs E6.
Og mens mange tenker at elbiler er kjedelige, små og rare biler, så kan Martin definitivt motbevise det.
– Det er en sportsbil, men likevel ren elbil. Så det er en drømmebil for oss miljøvernere. Den går fra 0 til 100 på tre og et halvt sekund, sier han fornøyd.
Ikke mange nok ladestasjoner
Og elbilen kan kjøre over 300 kilometer før den må lades opp igjen. Men det med lading er likevel en utfordring. For det er ikke altfor mange ladestasjoner for elbiler i Norge ennå.
– På turen mellom Oslo og Bodø, kan vi lade på Lillehammer, men så er det ikke flere hurtigladere før Trondheim, sier Martin Hviid Nielsen.
En bil folk legger merke til
I dag hadde han altså kommet til Lillehammer. Og der var det flere som tok en nærmere kikk på sportsbilen.
– Ja, er dette din neste bil eller, spør Martin en dame som har stoppet opp for å se?
– Vel, jeg bor på Vestlandet og der er det ikke mange ladestasjoner. Så det er ikke noen egnet bil akkurat der ennå, tror jeg, sier Bjørg Gimmestad Smith.
– Jo, hvis batteriene ikke taper seg altfor mye i kulde, så kan jeg ikke skjønne hva som er i vegen for å kjøre elbil, sier en annen som fattet interesse for bilen.
Pris: 720.000 kroner
Bellonas håp er at det skal gå 100.000 elbiler på vegene i Norge i 2020. Ved årsskiftet nå, gikk det rundt 5.500 elbiler på norske veier.
Og hvis du lurer; en ny Tesla Roadster elbil koster 720.000 kroner.