Sara legger opp treninga etter mensen

Sara Lossius (39) mener hun får bedre utbytte av å trene etter egen menssyklus. Hun får støtte fra idrettsforsker.

Sara Lossius

LOGGFØRER EGEN MENS: I fem år har Sara Lossius loggført når hun får mensen. Dette gjør hun for å lære seg å kjenne sin egen kropp bedre, og for å få best utbytte av treningen.

Foto: Privat

– Jeg har alltid vært interessert i trening og hvordan kropp fungerer.

Det forteller 39 år gamle Sara Lossius. Hun er forfatter og programleder i helse- og livsstilspodkasten «Ingefær».

For fem år siden, da Lossius gjorde research til podkasten sin, kom hun over hvordan kvinner kan respondere ulikt på trening ut fra hvor man er i syklusen.

Hun testet teoriene hun hadde lest om. Det ga henne en «aha-opplevelse».

Sara Lossius

HOLDER OVERSIKT: Hver gang Lossius får mensen skriver hun det ned i kalenderen. For henne har det blitt viktig å holde oversikt over egen syklus for å yte best på trening og i hverdagen generelt.

Foto: Sara Lossius

«Tøffere i trynet» etter mensen

Lossius begynte å loggføre egen menstruasjon. Hun oppdaget at de to første ukene etter mensen var «gønne-på-uker».

Sara Lossius.

FØLGER SYKLUSEN:– Mentalt sett er det mange som er mye tøffere i trynet rett etter mensen. Det er da jeg føler at jeg eier verden. Rett før mensen er det ikke slik. Om man vet det så er man kanskje snillere med seg selv før mensen og kan utfordre seg selv i større grad etter, sier Lossius.

Foto: privat

De to første dagene i mensen dropper hun helt å trene. Da er hun ofte sliten og trøtt.

De resterende dagene trener hun roligere, går tur eller tar en liten økt på romaskinen.

Lossius sier hun har fått mer energi i hverdagen av å ta hensyn til egen syklus. Hun har også lært seg å kjenne kroppen sin mye bedre enn før hun begynte.

– Det handler om å samarbeide med egen kropp og legge opp livet litt etter syklusen. Det hele er ganske logisk. Jeg føler at jeg får en økt forståelse av meg selv, sier hun.

Loggfør egen syklus

Guro Strøm Solli er tidligere landslagsutøver i langrenn og universitetslektor ved Nord Universitet med doktorgrad i utholdenhetstrening.

Hun mener det er viktig for kvinner å bli bevisst på hvordan man påvirkes av egen syklus, slik at man kan utnytte dette til å få best mulig kvalitet på treningen.

Hun forteller at de hormonelle svingningene påvirker både fysiologiske og psykologiske faktorer som i teorien kan påvirke både treningsrespons og prestasjon. Men at man enda ikke har tydelige svar fra forskning på hvordan dette henger sammen.

Marit Bjørgen og Guro Strøm Solli

SYKLUSLOGG: – Det kan være gunstig å loggføre syklus for å finne ut hvordan man kan få best kvalitet på treningsøktene, sier Solli. Hun ferdigstilte i høst en PhD i utholdenhetstrening der hun blant annet har forsket på treningen til Marit Bjørgen.

Foto: Harald Thingnes / NRK

Solli sier at man i den tidlige fasen av syklusen har et høyere østrogennivå som kan bidra positivt til muskeloppbygging.

Hun legger til at mange av de mest ressurssterke toppidrettsmiljøene på kvinnesiden, som for eksempel fotballspillere for Chelsea, tar hensyn til syklusen i treningen.

– Det indikerer at det kan være noe å hente her. Det blir spennende å følge forskningen de neste årene, sier hun.

NTG-trener: – Viktig å ha denne kunnskapen

Sandra Lyngstad Hennum er trener for 16 til 19-åringer i langrenn ved Norges Toppidrettsgymnas på Lillehammer.

Hun sier at de hver dag kartlegger dagsformen til elevene, og at de fokuserer mye på menssyklusen deres for å få best mulig utbytte i treningen.

Utøverne registrerer i treningsdagboka når de har mensen, og lærerne har treningssamtaler med elevene en gang i måneden.

– Vi bruker mye tid på dette.

Sandra Lyngstad Hennum trener i langrenn ved NTG.

TRENERE BØR FÅ BEDRE KUNNSKAP: – Som trener for unge utøvere er man nødt til å vite hvordan mensen kan påvirke treningen, hvordan det påvirker restitusjonen og det mentale, sier Sandra Lyngstad Hennum.

Foto: NTG

Hennum mener det er viktig at alle trenere setter seg inn i hvordan mensen kan påvirke treninga til unge utøvere, slik at man kan gi bedre opplegg tilpasset hver enkelt.

– Om man ikke vet nok om mensen, kan man for eksempel komme til å endre hele treningsopplegget fordi det gikk dårlig på ett skirenn. Så finner man ut at det bare er på grunn av mensen at det gikk dårlig. Uka etter er kanskje eleven på topp igjen, sier hun.

Bruker det i hverdagen

Det er ikke bare i treningen 39 år gamle Lossius tar hensyn til egen syklus. Hun bruker det også i hverdagen generelt.

– Jeg anbefaler andre å teste det ut, sier hun.

Lossius legger ofte de tingene hun synes er tøffest mentalt, eller de hardeste arbeidsøktene, to uker etter mensen, da hun har mer overskudd.

Rett før mensen, hvor hun ifølge seg selv er sur og grinete, er hun mye mildere med seg selv.

– Jeg tror at å bli kjent med sin egen syklus og det å vite hvordan hode og kropp reagerer i de ulike fasene av syklusen er kjempeviktig, sier hun.

Tamanna inviterer de kuleste gjestene til å fortelle sine flaue, fine og rare mensenhistorier. Det blir tips, utfordringer og kanskje noen hakeslepp.

MENSEN: Se når Tamanna inviterer Maria og Cess til å fortelle sine flaue, fine og rare mensenhistorier i NRK-serien «Mensen».