Flere kjeder melder om over 30 prosent økning i salget fra i fjor.
– Vi selger enormt mye piggsko, forklarer Dybvig, Sport 1-gruppen, Espen Dybvig, Markedssjef i Sport 1.
Han forteller at det store «jafset» ble tatt i 2014, da økte de salget av piggsko med 89 prosent fra året før. Hittil i år har salget økt med 34 prosent sammenligna med samme periode i fjor.
- Les også:
– Ikke bare for pensjonister
Dybvig forteller at det er ulike grupper folk som kjøper piggsko.
– De aktive som trener løp eller ski kjøper joggesko med pigger for å kunne trene selv om det er glatt og det ikke er skiføre. Ellers selger vi også mye fritidssko med pigger, for folk som vil gå trygt selv om det er glatt, sier han.
Også hos kjeden Enklere Liv merker de pågangen av kunder som ønsker å møte glattisen på en tryggere måte.
– Brodder er et svært viktig produkt for oss, og økningen er på hele 40% mot ifjor, sier administrerende direktør Erik Ringen Skjærstad.
Han forklarer at fra å være et produkt utelukkende for godt voksne og pensjonister, så har det blitt noe som kjøpes av alle i alle aldre.
– Det er ikke tabu lenger. Vårt motto er at brodder er kulere enn gips, og jeg tror vi redder ganske mange lårhalser i løpet av et år, forteller Ringen Skjærstad.
- Les også:
«Vennligst ta av broddene»
Men ikke alle er like glad for at folk har på seg brodder eller piggsko når det er glatt. Piggene er nemlig ikke nådige mot gulv, og kan sette stygge merker og nesten lage hull i for eksempel treverk.
– Noen av butikkene våre har hengt opp lapper på døra om at kundene må ta av broddene før de går inn, sier Gro Eva Owren i Lillehammer Sentrum drift.
Hun forteller at de henvender seg til kundene på en høflig måte, og at hun ikke har hørt om at det har oppstått problemer mellom butikkpersonalet og kunder med brodder.
– Noen butikker har gulv som tåler det, andre ikke. Og det ser det ut til at kundene tar hensyn til, sier hun.
- Les også: