Hopp til innhold

Rektor går på dagen ved krise­rammet skole

Den betente situasjonen ved Glommasvingen skole i Sør-Odal i Innlandet fikk en ny utvikling i dag.

Glommasvingen skole

STORE UTFORDRINGER: Glommasvingen skole har i mange år hatt store problemer med ustabil ledelse.

Foto: Frode Meskau / NRK

21. februar ble det klart at både rektor og assisterende rektor har sagt opp sine jobber. Meningen var at rektor Ingrid Maria Ulheim skulle ha sin siste arbeidsdag 20. mai.

I dag ble det kjent at hun har inngått sluttavtale med Sør-Odal kommune, og slutter på dagen.

Det var avisa Glåmdalen som omtalte saken først. Der kommer det fram at Ulheim har sendt ut en e-post til de ansatte ved skolen.

I e-posten skriver hun:

«Jeg har inngått en sluttavtale med Sør-Odal kommune, som betyr at jeg har hatt min siste arbeidsdag på Glommasvingen skole. Av årsaker jeg ikke har anledning til å gå inn på, var det tidligst i dag at jeg kan informere dere. Dere har holdt meg på beina i denne krevende tiden vi nå står i. Tusen takk for all støtte, og tusen takk for alt dere legger ned av innsats og faglig dyktighet om ekte omsorg for alle de flotte elevene på skolen og SFO. Jeg vil savne dere. Jeg skal rydde kontoret mitt snart, og håper jeg kan komme på skolen en dag senere også. Ta vare på hverandre.»

NRK har ikke lykkes med å komme i kontakt med Ingrid Maria Ulheim.

Uro i flere år

Alle ansatte ved skolen fikk beskjed om avgjørelsen i en e-post i dag.

Skolen har mange år vært preget av høye mobbetall, dårlig læringsmiljø og stadige utskiftninger av ledelsen.

Glommasvingen er den eneste grunnskolen i kommunen. Den har 900 elever og 100 ansatte.

Den ble åpnet som storskole i 2019, og dermed ble seks tidligere skole samlet under ett tak.

Thore Johan Nærbøe, fylkesleder i Utdanningsforbundet i Innlandet.

Thore Johan Nærbøe, fylkesleder i Utdanningsforbundet i Innlandet.

Foto: Alexander Nordby / NRK

– Lei seg, frustrerte og slitne

Fylkesleder i Utdanningsforbundet Innlandet, Thore Johan Nærbøe, kjenner ikke til grunnen til at rektor velger å gå på dagen.

Han forteller at ansatte ved skolen er lei seg, frustrerte og slitne.

De er glade i skolen og lokalsamfunnet, og ønsker å gjøre en så god jobb som mulig, men de har ikke forutsetningene til det, sier Nærbøe.

Det hviler et stort ansvar på skoleeier og lokalpolitikere. De har bygget denne store, flotte skolen. Nå må de sørge for at det blir gode nok forutsetninger til å fylle den med det innholdet som elever og ansatte fortjener.

Frykter flere oppsigelser

Vi er redde for at det vi nå ser bare er toppen av isfjellet, og at det vil følge flere oppsigelser i kjølvannet av dette.

Det sier FAU-leder Sara Ringlund, som uttrykker sin støtte til de ansatte ved skolen.

FAU-leder Sara Ringlund på Glommasvingen skole

Sara Ringlund er leder for FAU ved Glommasvingen skole.

Foto: Privat

Nå legger FAU press på kommuneledelsen, som de mener må jobbe for en stabil ledelse på skolen.

Det er alvorlig at vi nå har en situasjon som gjør at rektor går på dagen. Dette understreker hvor kritisk det er at det blir gjort grep for å håndtere problemene ved skolen.

Lønn til og med juli

Kommunedirektør Anita Orlund sier at Ulheim har fått en «standard sluttavtale.»

– Hun beholder sin lønn ut juli måned, sier hun.

Kommunedirektør Sør-Odal

Kommunedirektør i Sør-Odal kommune, Anita Orlund.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Orlund sier at avtalen er kommet i stand på initiativ fra hennes fagforening, Skolelederforbundet.

I en pressemelding fra kommunen heter det at sluttavtalen skal «gi skolen og kommunen arbeidsro til det beste for Ingrid, skolen og kommunen.»

Ut over dette ønsker ikke kommunedirektøren å komme med detaljer om avtalen.

Assisterende rektor Unni Mundal kommer til å fungere i stillingen inntil videre.

Det blir et møte med tillitsvalgte og verneombud seinere i dag.

Vurderer tiltak

Kommunedirektøren sier at de nå vurderer midlertidige tiltak i samarbeid med fungerende rektor.

– Vi har nå muligheten til å sette inn to ekstra personer i ledelsen, sier hun.

– Hvor mange av problemene skyldes manglende bevilgninger?

– Jeg mener at utfordringene er knyttet til stabil ledelse. Jeg forstår veldig godt frustrasjonen og fortvilelsen hos lærerne over at vi ikke klarer å få til et stabilt lederskap, sier hun.

Hun sier at det de siste to årene har vært en stor økning i ressursene til skolen.