I likhet med andre idretter har vekta stor betydning for rally-førere.
På en vektkontroll i januar ble det krise for kartleser Ola Fløene fra Brumunddal. Han hadde gått opp 4,5 kilo.
Om to uker skal han kjøre VM i Finland. Men det haster med å gå ned i vekt.
Der andre ville satt seg på en sykkel og svetta, valgte Fløene en litt annen fremgangsmåte.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514/20210208121417/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514/20210208121417/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514/20210208121417/ea595c26-64d3-4065-995c-2664d3e06514_1080.jpg)
«WHAT THE....»: Fløene ble overraska da han så tallene på vekta etter Rally Monte-Carlo i januar. Han veide 4,5 kilo mer enn han trodde.
MYLIFE ANDREAS MIKKELSENCroissanter med syltetøy
Skylda for de ekstra kiloene legger Fløene på et to måneder langt ørkenløp i Dubai på slutten av fjoråret. Det skulle vise seg at maten i Rally Dakar var både fristende og god.
– Spesielt var croissantene med smør og syltetøy gode. Og dessertfatene. Jeg ble som ei bikkje som ikke klarte å gi seg.
RALLY DAKAR: Fløene deltok i det legendariske rallyet som gikk i Saudi-Arabia.
Foto: PrivatMakker Andreas Mikkelsen mener Fløene er den første i historien som har klart å gå opp i vekt under et ørkenløp.
– Ola skulle jo til Dubai for å kjøre ørkenløp, men det virker som han har holdt på med andre ting. Han har sikkert spist flere frokoster, lunsjer og middager på samme dag, erter han.
Men Mikkelsen innser at de begge må bli lettere før VM starter i Finland. Han har nemlig også gått opp i vekt.
– Det gjelder jo meg også. Det var ei god jul, sier rallysjåføren.
De ekstra kiloene på kroppen betyr ekstra sekunder i løypa, både for Mikkelsen og Fløene. Derfor har duoen laget en intern konkurranse om hvem som klarer å gå ned mest før VM.
Men de har dårlig tid. Til sammen må de ned hele 10 kilo før start den 26. februar.
– Vi har en minimumsvekt, som er for både sjåfør og kartleser. Vi er jo veldig godt over den for øyeblikket. Så vi må ned i vekt, sier Mikkelsen.
ALTERNATIV METODE: Kartleseren hjelper andre samtidig som han brenner kalorier.
Foto: Hans Solbakken / NRK- Les også: Andreas Mikkelsen blir historisk
3000 kalorier på ett hyttetak
Fløene har sine egne metoder for å gå ned i vekt hjemme i Brumunddal.
Han tilbyr seg å hjelpe hyttefolket på Sjusjøen. Der måker han store mengder snø av hyttetak for å forberede seg til VM.
GOD TRIM: Kartleseren hjelper andre samtidig som han jobber med eget mål.
Foto: Hans Solbakken / NRK– Seks kilo i en bil er ett tiendedel sekund annenhver kilometer. Når du kjører 350 kilometer så blir det noen sekunder, sier Fløene.
Han mener snømåking er den beste treninga man kan få. Han begynte å måke snø under første korona-nedstengingen i fjor vår, da han ikke fikk dratt utenlands og deltatt i løp.
Han logget all aktiviteten, og fant ut at metoden var effektiv.
– Man bruker lett 3000 kalorier på ett hyttetak. Jeg skal love deg at en sover godt om natta, sier han.
Mikkelsen driver også med hardkjør om dagen. Han bor i Monaco og trener på treningsstudio med personlig trener.
– Ola kjører nok en mer ekstrem tilnærming enn det jeg gjør. Jeg er fortsatt gira på å ha igjen energi i hverdagen, ler rallysjåføren.
Har ikke trua
Mikkelsen er både skeptisk og litt bekymra for den 20 år eldre kameraten.
– Han jobber som en gal mann og spiser ingenting. Jeg tror det er begrenset hvor lenge det går, sier han.
Men Fløene er klar:
– Jeg gidder ikke bli nummer to.
GODT TEAM: Ola Fløene og Andreas Mikkelsen har mange suksesser sammen. Nå vil tida vise hvem som vinner slankekrigen.
Foto: Norges Bilsportforbund