Hopp til innhold

Prøvekaniner på vinterføret

I snø og kulde skal de teste sykkelstrekninger og føreforhold i Lillehammer for å være med å utvikle sykkelbyen Lillehammer - I dag ble de utplukkede vintersyklistene presentert.

Vintersyklister Lillehammer

Ordfører Espen Johnsen (til venstre) og prosjektleder for «Sykkelbyen Lillehammer», Roar Skotvoll (til høyre) presenterte vintersyklistene.

Foto: Monica Rikoll / NRK

Roar Skotvoll

Roar Skotvoll håper kommunen vil få verdifull tilbakemelding for å kunne utvikle Lillehammer til en bedre sykkelby, året rundt.

Foto: Monica Rikoll / NRK

– Dette er den første dagen jeg har syklet på vinterføre, men det var mye lettere enn det jeg trodde, innrømmer Henriette Frisenberg Sundgaard, en av Lillehammers nye vintersyklister.

Fra 3. januar og frem til 22. mars skal hun sammen med 19 andre utplukkede syklister, teste strekninger og føreforhold for syklister i Lillehammer.

Enestående i Norge

Gjennom prosjektet «Sykkelbyen Lillehammer» ønsker kommunen å doble antallet som velger sykkel fremfor bil som fremkomstmiddel. Men mange parkerer sykkelen når vinteren kommer, og det ønsker kommunen å gjøre noe med.

I høst ble det derfor søkt etter 20 vintersyklister som kunne tenke seg å teste ut sykkelstrekninger i vinter. 50 personer meldte sin interesse, og av disse ble det plukket ut en gruppe som består av syklister både med og uten erfaring på snøføre. Og prosjektet er helt unikt i Norge.

– Vi er sannsynligvis de første i landet som gjør dette, så dere er prøvekaniner for vintersykling i Lillehammer og for resten av landet, fortalte ordfører Espen Johnsen under dagens kick-off for vintersyklistene på rådhuset i Lillehammer.

Sykkelgruppen fikk også informasjon om trafikksikkerhet, sykkelstrekninger og ikke minst hva de forplikter seg til gjennom å være med på prosjektet.

(Saken fortsetter under bildet)

Sykkel med snø

Mange parkerer sykkelen når snøen faller.

Foto: Svein Sunddal / NRK

– Brøyting er avgjørende

– Dere forplikter dere til å sykle to ganger i uka, og å rapportere ukentlig til oss om føreforhold og andre ting som er viktig for oss å vite for å kunne gjøre Lillehammer til en bedre sykkelby, også om vinteren, forklarte Roar Skotvoll, prosjektleder for «Sykkelbyen Lillehammer»

Men han la til at de skulle få lov til å la sykkelen stå om det skulle komme en lengre kuldeperiode på -15-20 grader.

Først og fremst ønsker kommunen tilbakemelding på føreforholdene for vintersyklistene, og hvordan sykkelstrekningene kan driftes på best mulig måte i vinterhalvåret.

– Jeg tror mange lar sykkelen stå fordi dårlig brøyta sykkelveier oppleves som utrygt, mener Skotvoll.

– Lei av å kjøre til jobb

Henriette Frisenberg Sundgaard jobber som bibliotekar på Høgskolen i Lillehammer og er en av de 20 prøvekaninene som skal slippes ut i snøføret på sykkel.

– Jeg meldte meg på fordi jeg er lei av å kjøre til jobb, så dette prosjektet blir kanskje det puffet jeg trenger for å komme meg på sykkelen i stedet for inn i bilen, smiler Sundgaard.

Hun har ingen erfaring med å sykle på vinterføre, men ser uansett frem til å teste føreforholdene i Lillehammer.

– Jeg gleder meg til å få frisk luft før jeg kommer på jobb, det blir deilig. Men jeg gruer meg litt til de dagene hvor det er 20 minusgrader ute, forteller hun, og innrømmer at hun nok vil la sykkelen stå de dagene det er skikkelig kaldt eller is på veien.

Men sammen med sine 19 medsyklister er hun klar til å ta fatt på oppgaven som føretester for syklister i Lillehammer.

Vintersyklist

Henriette Frisenberg Sundgaard er en av vintersyklistene som skal teste føreforholdene i Lillehammer.

Foto: Monica Rikoll / NRK

Flere saker fra Innlandet