Hopp til innhold

Nekter å kjøre riksvei 25 til Trysil uten salting

TRYSIL (NRK): Trysil er Norges største vinterdestinasjon. Nå nekter tungtransportsjåfører å kjøre dit fordi vegen er for isete og glatt. Trysilfjellet er bekymret for skigjestene sine.

Riksvei 25 mellom Elverum og Trysil med skilt "slutt på saltet veg".

Riksvei 25 mellom Trysil og Elverum skal ikke lenger saltes hele vinteren. Det bekymrer både yrkessjåførene og turistnæringa.

Foto: Anne Næsheim

Riksvei 25 mellom Elverum og Trysil har fått endret status til «vinterveg». Dermed er det ikke lenger et mål at vegen skal være fri for is og snø til enhver tid. I vinter skal det saltes mye mindre.

– Det er ikke godt nok for oss yrkessjåfører. Vegen er fabrikkgulvet til sjåførene våre, sier transportør Tore Velten.

Nå sier noen av sjåførene hans at de ikke vil kjøre strekningen, og flere av de yngre sjåførene har sagt at de gruer seg til å dra på jobb.

Tore Velten, transportør.

Transportør Tore Velten mener sikkerhet på vegene er viktigere enn å spare penger på vedlikehold.

Foto: Anne Næsheim

Vinteren har allerede satt inn og det har vært flere uker med glatt og utfordrende føre allerede.

– Når det er som verst, sitter du med høye skuldre og håper du skal komme fram uten å skade noen, sier Tore Velten.

Tørt, kaldt og lite trafikk

Men Statens vegvesen har altså bestemt at Trysilvegen heretter bare skal saltes når det er tre kuldegrader eller mildere. For øvrig skal det brøytes og strøs med fastsand for å sikre veggrepet.

Byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Inge Stefferud Holter, mener det ikke blir så stor forskjell.

Lastebilhjul på is.

Flere av sjåførene til transportør Trond Velten, sier de ikke vil kjøre Trysilvegen hvis den ikke blir saltet.

Foto: Anne Næsheim

– Under normalvintre er strekningen preget av tørre og kalde perioder. Da nytter det ikke å salte for å få bar veg. Da har strekningen uansett blitt driftet som «vinterveg». Og når det ikke er kaldere enn tre minusgrader vil det fortsatt bli saltet, sier Bjørn Inge Stefferud Holter.

Det er også for lite trafikk i ukedagene til at saltet virker som ønsket da.

Bekymret for turisttrafikken

Transportør Tore Velten mener de fortsatt må bestrebe seg på å holde Trysilvegen bar og tørr, av hensyn til sikkerheten for både yrkessjåførene og turistene.

– Det man kan gjøre noe med, bør man gjøre noe med, uten å tenke på at det koster penger, sier Velten.

Helge Bonden, Skistar.

Helge Bonden, destinasjonssjef i Skistar, sier mange besøkende i åpningshelga klaget på kjøreforholdene på Trysilvegen.

Foto: Anne Næsheim

Det er Helge Bonden i Skistar enig i. De hadde sesongstart i alpinbakken forrige helg og fikk mange tilbakemeldinger fra både hytteeiere og skiturister.

– De sa det var veldig dårlige kjøreforhold på vegen den helga, sier Bonden.

80–90 prosent av gjestene til Trysilfjellet kjører riksvei 25 og derfor er det veldig viktig for Skistar at det er gode og trygge kjøreforhold der. De har tatt opp saken med Trysil kommune og bedt dem snakke med vegvesenet.

– Det vil alltid kunne være utfordrende forhold, men vi anbefaler folk å kjøre etter forholdene, sier Bjørn Inge Stefferud Holter i vegvesenet.

12 tonn salt per kilometer

Det er også et miljøaspekt i dette. De siste vintrene er det brukt 12 tonn salt per kilometer veg mellom Elverum og Trysil. Nå vil det gå ned til cirka 0,5 tonn per kilometer veg, opplyser Statens vegvesen.

Bjørn Inge Stefferud Holter sier de vil gjøre en ny vurdering av strategi for Trysilvegen neste år, når hele strekningen blir inlemmet i en driftskontrakt.