Hopp til innhold

– Dette er Norges eldste ordentlige bilferge

Hun var den første bilfergen som gikk på Mjøsa og en av Norges aller første bilferger. Nå skal hun snart igjen frakte passasjerer på Norges største innsjø.

Mjøsa var blant de aller første stedene i Norge som fikk bilferge. Nå blir Mjøsferga fra 1923 restaurert med mål om at hun igjen skal frakte passasjerer

Mjøsfergen fra 1923 ligger nå på slippen på Minnesund for restaurering.

Like under jernbanebrua på Minnesund hører vil lyden banking, malingsskraping og pussing. Rundt 20 frivillige bruker mange timer hver uke på å få Mjøsfergen fra 1923 i stand igjen.

Overbygget på Mjøsfergen fra 1923

Foreløpig ligger overbygget på gresset, men skal snart sette på plass på båten igjen.

Foto: Knut Røsrud / NRK
Per Inge Høiberg

Per Inge Høiberg og resten av dugnadsgjengen bruker mye tid på restaureringen av Mjøsfergen.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Akkurat nå ser hun mest ut som en lekter der hun ligger på slippen ved Mjøssamlingene. Styrehuset er tatt av og ligger på gresset 100 meter fra skroget, men om noen år skal hun igjen seile på Mjøsa.

Det er en viktig del av Mjøsas transporthistorie som nå restaureres. Mjøsfergen ble satt i rute mellom Gjøvik, Mengshol og Smedstua i 1923 og ved Mjøssamlingene kaller de den for Norges eldste bilferge.

– Det er en annen bilferge som er to år eldre, men den ble egentlig bygd som noe annet og så ikke ut som en ordentlig bilferge. Dette er den første som er tegnet og bygd som bilferge fra bunnen av, og det er helt sikkert den eldste pendelfergen i Norge, sier Per Inge Høiberg som er styreleder med Mjøssamlingene.

– Nytenkning med pendelbåter

En pendelferge var bygd slik at man kunne kjøre inn i den ene enden og ut den andre.

– Det er ganske vanlig i dag, men i 1923 var dette en helt nytenkning, forteller styrelederen.

Men ferga på Mjøsa var nok litt forut for sin tid. Bryggene var nemlig ikke tilpasset en slik ferge, og i mange tiår måtte man kjøre inn fra siden og svinge inn på båten.

Mjøsfergen ved kai i 1927

Mjøsfergen ved kai i 1927. Selv om det var en pendelferge var ikke bryggene tilpasset dette, og båten måtte legge til på siden.

Foto: Mjøssamlingene

Tilbake der hun ble bygget

Det var Sarpsborg mekaniske verksted som bygde Mjøsfergen i 1923, og det skjedde nøyaktig på samme sted som hun nå ligger på Minnesund.

– Nå 90 år senere er hun tilbake på Minnesund. Det er en milepæl i Mjøsfartshistorien.

Per Inge Høiberg, styreleder Mjøssamlingene
Mjøsfergen fra 1923 på Randsfjorden

Mjøsferga lå delvis under vann den siste tiden hun lå i Randsfjorden.

Foto: Mjøssamlingene

Mjøsfergen gikk på Mjøsa helt fram til 1967. De siste årene som reserveferge for nye og mer moderne ferger som etter hvert kom til. I 1967 ble hun flyttet til Randsfjorden der den gikk i rutetrafikk noen få år. Etter hvert ble hun mindre og mindre brukt og forfalt mer og mer. De siste årene lå hun delvis under vann og var i dårlig forfatning da hun i fjor høst ble fraktet tilbake til Mjøsa.

Få Mjøsbåter igjen

Det har gjennom historien vært en omfattende båttrafikk på Mjøsa. Godt over 100 båter har vært brukt i yrkesmessig trafikk.

– Det er att veldig få av disse. De fleste er hugget opp eller har sunket. Fergetrafikken betydde veldig mye for lokalbefolkningen og når vi har att så få båter må vi ta veldig godt vare på det vi har igjen, sier Høiberg.

I løpet av sommeren skal båten igjen settes på vannet, men det tar noen år til før båten er ferdig restaurert. Da skal båten igjen frakte passasjerer, lover Frank Iversen ved Mjøssamlingene.

– Nå har vi endelig fått en båt som er stor nok til frakte mange passasjerer. Det har vi savnet. Det er også mye lettere å ta vare på en båt som er i bruk og regelmessig blir vedlikeholdt, sier Iversen.

Les også: Mjøshistorie i Mjøssamlingene