Hopp til innhold

Gran kommune utsatt for dataangrep

Foreløpig har ikke dataangrepet fått alvorlige konsekvenser for innbyggerne.

Gran til Akershus

DATAANGREP: Gran kommune oppdaget et dataangrep tirsdag 17. desember.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

Gran kommune har satt kriseledelse etter at et dataangrep ble oppdaget 17. desember.

Omfanget av datainnbruddet er fortsatt uklart, men onsdag ettermiddag melder kommunen om at det er grunn til å tro at angrepet ble oppdaget tidlig.

Kommunen har anmeldt datainnbruddet og får ekstern bistand. Onsdag kveld er det ikke oppdaget kryptert data - noe som de anser som et godt tegn.

Onsdag formiddag sier rådmann Torbjørn Hansen at de har håp om at angrepet ikke er så alvorlig.

– Vi opprettholder tjenestene som normalt og vår vurdering er at innbyggerne ikke skal merke så mye til dette.

Kommunen får bistand fra eksterne konsulenter som skal finne ut om det har blitt tappet data fra kommunens system, eller hva som har skjedd.

De er i Gran for å jobbe fysisk fra kommunehuset.

Har stengt ned internettforbindelsen

Det var en ansatt i IKT som oppdaget uvanlig aktivitet på en filserver tirsdag 17. desember.

– Vi har gjennomført noen tiltak allerede. Ett tiltak er å stenge ned kommunens internettforbindelse, melder kommunen.

Torbjørn Hansen, rådmann i Gran kommune

Torbjørn Hansen, rådmann i Gran, sier at de jobber for å opprettholde driften i kommunen i størst mulig grad.

Foto: Kari Nygard Tvilde

Rådmann Torbjørn Hansen, sier at de fremdeles jobber med å kartlegge hva som har skjedd.

Det har blitt jobbet med i løpet av natta, så da får vi kanskje klarhet i hva som har skjedd og hvor stor trussel dette kan være, sier han.

Det var avisa Hadeland som først omtalte dataangrepet.

Uklart hvilke konsekvenser det får

Det er foreløpig usikkert om dataangrepet kan få konsekvenser for kommunens tjenester til innbyggerne. Foreløpig går driften så godt som normalt.

Vi har rutiner på plass hvis slike ting skulle skje. Vi har tatt ut kjørelister for de som kjører hjemmesykepleie, medisinliste og alt sånt på papir, slik at aktiviteten blir opprettholdt i størst mulig grad gjennom dagen, sier rådmannen.

Anbefaler hjemmekontor

De har anbefalt at de som jobber via nett tar hjemmekontor torsdag 19. desember, slik at de får gjort jobben sin.

På kommunens sider skriver de at tjenester som innbyggerservice med resepsjon og sentralbord, og kommunens hjemmeside, holdes åpne.

– Vi ber om forståelse for at noe arbeid kan ta lengre tid enn normalt, som en følge av situasjonen, skriver kommunen.

Les også På innsiden av et dataangrep

Eva Sagemo, økonomidirektør i Tomra

Flere saker fra Innlandet

en person som sitter ved et bord

Nina Ophaug (51) vart uføretrygda – no fortel ho om skamma