Et nytt forslag til vern i Rondane er lagt ut på høring. I forslaget står det blant annet at det bør bli sterke innskrenkninger på oppkjøring av skiløyper.
- Vil dø ut
Turistnæringen i randsonen rundt Rondane frykter for framtida dersom det ikke blir lov å kjøre opp skiløyper.
- Områdene her, som for eksempel Høvringen, er svært populære skiområder. Derfor vil det være helt ødeleggende for turistbedriftene her om vi ikke får kjøre opp løyper, sier Kari Haugerud. Hun representer en av femten reiselivsbedrifter som nå har gått sammen for å kjempe for framtida.
Løyve til å kjøre opp skispor om vinteren er helt nødvendig for å få turister til området.
- Og uten turister vil det ikke lenger være gunnlag for å drive turistvirkomhet, sier hun.
Støtte fra naturvernere
Haugerud får støtte fra ordføreren i Sel, Dag Erik Pryhn. Turistbedriftene har forsøkt å legge fram fram sin frykt for konsekvensen av at det ikke blir lov å kjøre opp skiløyper.
- Næringslivet blir overkjørt i denne regionen, sier Pryhn.
Og dette møter de faktisk forståese for blant miljøvernerene, men styreleder i Oppland naturvernforbund, Kjell Fredrik Løvang, mener likevel at det ofte tas for mye hensyn til næringslivsinteressene.
- Turistnæringene må bli flinkere til å ta vare på naturen, sier Løvang.
Beltebilen fikk lov
Det har vært vanskelig å drive næring i området også tidligere.
I april 2003 fikk ikke lenger den tradisjonsrike beltebilen lov til å kjøre vinterturister til Høvringen. Dette skapte sterke reaksjoner. Året etter var Miljøverndepartementet på glid og tillot bruk av beltebilen dersom den kjørte varer.
- Men vi kjører folk og ikke varer, sa Sæmund Skjelle, hotellvert på Høvringen den gangen.
Et forslag fra Fremskrittspartiet om å tilatte kjøring av vinterturister, ble nedstemt i Stortinget i mars 2005.
Men i 2006 ble det gitt godkjennelse for kjøring med beltebilen likevel, slik at kjøringen kunne gjenopptas etter tre års pause. Da ble det lovlig å kjøre tursiter fra 20. januar til og med 2. påskedag.