- Det er opp til bilistene selv om det blir en ny bom eller ikke, mener fylksordfører Audun Tron.
I 2002 var det kraftige protester mot bomåpningen på Breiskallen utenfor Gjøvik. Folk kjørte den gang i hopetall på lokal- og sidevegene, noe som førte til at bomstasjonen ble lagt ned - i påvente av at vegen ble klar.
Nå er det ett år til åpning av den nye vegen.
Fylkesordfører Audun Tron sier at de ikke vil sette opp en ekstra bom - med mindre mange bilister igjen finner tilbake til lokalvegene rundt bommen.
Antall biler avgjør bom
Det vil ta mellom seks og åtte år å betale ned utbyggingen av vegstrekningen mellom Reinsvoll og Hunndalen. Den 13 kilometer lange vegen skal stå ferdig sommeren 2006. Den vil koste rundt 375 millioner kroner totalt, inkludert etablering av to bomstasjoner på gammel og ny riksveg 4. Bompenger skal dekke 47 prosent av kostnadene. Bompengeinntektene vil bli forskuttert gjennom låneopptak og innkrevingstida er beregnet til ca. 8 år etter at vegen er åpnet.
Men dersom bilistene skulle bruke sidevegene, vil det komme en ny bom - i Vestre Totenveg på Gjøvik, også kalt fylkesveg 111. Vegvesenet sier at dersom det på denne vegen er en økning på mer enn 500 biler i døgnet over en lengre periode, vil det komme en ny bom. I bytte for bommen får folk i den sørlige delen av Gjøvik en utbedring av vegen mellom Aasheim gartneri og Landheim, men må altså være med å betale for gildet på riksvegen.
Tror stemningen vil snu
Prosjektleder Vidar Olderkjær tror den negative stemningen til en bom vil snu når folk har fått en fin veg å kjøre på.
Utbyggingssjef i Statens Vegvesen, Per Morten Lund, sier også all erfaring viser at betalingsviljen øker når vegene er på plass.
Uansett starter imidlertid planleggingen av en tredje bom, fordi det vil kreve tid før den er på plass, sier Audun Tron.