I fjor klappet 310 cruiseskip til kai i Bergen, Norges største cruisehavn.
Men de knappe 500.000 turistene som kom til Vestlandets hovedstad, la nesten ikke igjen penger her.
Cruiseturister er nemlig blant verdens gjerrigste, i og med at de sjelden kjøper varer eller tjenester når de er på land.
Det ønsker reiselivsnæringen å gjøre noe med.
- LES OGSÅ: – Cruise ødelegger turistlandet Norge
Fornøyd med ti prosent
– Hadde vi fått ti prosent av alle gjestene til å kjøpe noe, så skulle vi vært fornøyd, sier John Hovland, som jobber for Kode, Lysøen og Trollhaugen.
I går tok han og representanter fra resten av reiselivsnæringen i Hordaland plass på Hotel Grand Terminus i Bergen for å finne løsningen.
Svaret for å få cruiseturistene til å åpne lommeboken er enkelt, sier Tor Johan Pedersen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.
– Nøkkelen er opplevelser. Når kunden står og banker på døra, må vi by de inn og ha noe å tilby. Reiselivsnæringen bør sette sammen pakkeløsninger, samtidig som man sørger for at turistene rekker attraksjonene mens de er på land, sier Pedersen.
Starter i februar
Ifølge Pedersen er reiselivsaktørene i Bergen altfor dårlig til å trekke til seg turistene fra cruisebåtene.
– Det er mange produkter og attraksjoner her i Bergen som burde hatt cruisegjester, men som ikke har det, sier han.
Det første cruiseskipet i år er ventet til Bergen 27. februar, mens det siste klapper til kai 8. november, ifølge de foreløpige listene til havnevesenet.