Den nye Eikåstunnelen skal få ned køene i en av de største flaskehalsene på E39 nord i Bergen.
Men før tunnelen kan åpnes om fire uker, må sikkerheten i tunnelen godkjennes av nødetatene. Tirsdag denne uken gikk alarmen, der alle nødetatene og Statens vegvesen rykket ut til en «bilbrann» i tunnelen.
– Vi fyrte opp en konteiner inne i tunnelen, for å simulere en middels stor brann i en personbil, forteller Steinar Eide, prosjektleder for Eikåstunnelen i Statens vegvesen.
Blåser røyken én retning
Både brannvesen, politi, Helse Bergen og Statens vegvesen deltok i øvelsen.
En av de viktigste branntiltakene som ble sjekket var ventilasjonssystemet i tunnelen. Viftene i tunnelen skal blåse røyken fra en brann i en retning, slik at brannvesenet kommer seg frem til en brann uten å møte røyken.
– I Eikåstunnelen blåser vi røyken nordøst, siden brannvesenet kommer fra brannstasjonen fra andre siden. På den måten kommer de inn til brannen i en «ren» tunnel, forteller Eide.
Dermed vil røyk fra branner i den nye tunnelen alltid komme ut på samme siden.
Akkurat hvor viktig det er, fikk man se under den store brannen i Gudvangatunnelen i august i fjor. Der fungerte ikke ventilasjonen godt nok da en semitrailer tok fyr. Det gjorde at både utrykning og evakuering ikke gikk like raskt som det kunne gått.
Skryt fra brannvesenet
Brannvesenet var godt fornøyd med det de fikk se i den nyeste tunnelen på E39.
– Det er en moderne tunnel som er godt tilrettelagt for nødetatene. Vegvesenet og Bergen brannvesen har et meget godt samarbeid med tanke på sikkerhetsarbeidet i tunneler, sier Dag Ivar Fjeldberg i Bergen brannvesen.
Han sier tunnelen så godt som er godkjent for åpning.
– Det ble avdekket noen småting som blir rettet opp. Vegvesenet gir tilbakemelding om at dette vil bli ordnet i nærmeste fremtid.
– God trekk i tunnelen
– Det fungerte veldig godt. Det var god trekk i tunnelen, så god at det faktisk ble en liten kuling når man slo på ventilasjonssystemet for fullt, sier prosjektlederen.
I tillegg til brannøvelsen ble det gjennomført flere såkalte «tabletop-øvelser». Det går ut på nødetatene muntlig går gjennom flere tenkte scenarioer, og forklarer hvordan man vil evakuere, stenge og slukke.
Nå gjenstår de aller siste testene av lys og skilt, og en godkjent attest fra brannvesenet før tunnelen kan åpne.
– Jeg regner med alt går etter planen, og at vi holder tidsskjemaet, sier Eide.
I så fall vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne åpne tunnelen 16. oktober.