Hopp til innhold

Sliten fjellovergang får ansiktsløfting

Riksvei 7 over Hardangervidda er kjent for sprekker, telehiv og en svært varierende veistandard. Nå skal det legges 55.000 tonn med ny asfalt.

Riksvei 7 svinger seg over Halnefjorden

VARIERT: En av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge, riksvei 7, får et kraftig løft denne sommeren. Her ved Halnefjorden.

Foto: Christoffer H. Støle / Wikimedia Commons

– Vi har ventet i snart 20 år på at det skal komme ny asfalt her, så dette er vi veldig glad for, sier Anved Johan Tveit.

Han er ordfører i Eidfjord kommune, som ligger i ene enden av fjellovergangen riksvei 7 over Hardangervidda. Veistrekning som flere steder er preget av dårlig veistandard, sprekker, humper og telehiv.

Nå skal Statens vegvesen bruke 41,7 millioner kroner på å legge nytt dekke på over 60 kilometer av veien. Totalt 55.000 tonn asfalt skal legges mellom Geilo i Buskerud og Brimnes i Eidfjord i Hordaland.

– Behovet er ulikt på strekningen, og strekningen fra Brimnes er svært nedslitt. Det var på høy tid, sier Tveit.

Anved Johan Tveit

FORNØYD, MEN ...: Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit (Sp), er glad for oppussingen, men skulle ønsket seg så mye mer.

Foto: Privat

– Et spennende oppdrag

– Behovet for ny asfalt er stort. Det er mye dårlig veistandard der i forhold til den trafikken som går der. Ny asfalt vil hjelpe enormt, og gi både bedre og tryggere veier, sier Områdesjef Andre Waage i NCC.

NCC har fått oppdraget fra Statens vegvesen, og de ser frem til sommerjobben. Waage sier det er en utfordrende vei å legge asfalt på.

– Dette er spennende og morsomt for oss. For det første er det en viktig kontrakt for bedriften, som sikrer oss mye arbeid. Så er det også en spennende og utfordrende kontrakt. Det blir ganske flott å jobbe her i forhold til å stå og asfaltere i byen, sier Waage til NRK.

Andre Waage i NCC

GLEDER SEG: Andre Waage i NCC ser frem til å asfaltere noe annet enn bygater.

Foto: NCC

– Det mest utfordrende med veien er at mye av den er snølagt, og at vi må vente på at det smelter før vi kan sette i gang, sier Waage.

Arbeidet er allerede i gang, og startet denne uken fra Brimnes-siden i vest. Etter planen skal de ti milene ha fått nytt dekke innen 1. oktober.

– Veien blir åpen hele tiden, og vi løser det med sperringer og bruke ledebiler. Så blir det spennende å se hvordan vi får det til, med mye turister og trafikk på veien, sier Waage.

Hardangervidda Leiro

UTFORDRING: Riksvei 7 over Hardangervidda er ofte stengt. En av utfordringene til NCC blir at snøen må smelte på store deler av strekningen.

Foto: Statens vegvesen / Webkamera

Behovet er enda større

Statens vegvesen gikk tidligere inn for å droppe Hardangervidda som prioritert fjellovergang i Sør-Norge.

Ordfører Tveit påpeker at ny asfalt ikke løser veiens største problem: Dårlig oppbygning under asfalten, som er svært utsatt for frost og telehiv.

– Veien trenger mye mer, spesielt på Hardangervidda og bæreevnen der, sier Tveit, som peker på at det han aller mest ønsker seg er en ny tunnel under Hardangervidda.

– Men jeg er sikker på at dette blir tatt godt imot blant dem som kjører veien. Vi er fornøyd med dette og håper det ikke blir like langt intervall til neste gang den blir tatt.