Fire ekspert-vitner, blant dem to ansatte i Økokrim, har i løpet av straffesaken i Nordhordland tingrett uttalt seg om årsaken til eksplosjonen. De har alle bekreftet forklaringen i politiets rapport fra oktober 2007.
I denne rapporten forklares eksplosjonen med at svovelforbindelser antente et kullfilter i tanken. Det var under tilsetting av saltsyre til et sterkt basisk, svovelholdig avfall at svovelforbindelsene skal ha blitt frigitt i så store mengder at det antente kullfilteret. Avfallet var produsert i Sløvåg under kaustisk vasking av coker gasoline fra Mexico.
Ingen har i retten kunnet fremlegge dokumentasjon på at dette tidligere har vært eksplosjonsårsak i tankanlegg noe sted i verden. Økokrim sier imidlertid at fordi om dette ikke har skjedd før, betyr det ikke at det er umulig.
Andre stoffer ombord
I løpet av rettssaken har det kommet frem at noen av skipene som kom til Sløvåg hadde et oktanforhøyende stoff blandet i coker gasolinen, et stoff Vest Tank ikke visste om da de behandlet lastene med coker gasoline i Sløvåg.
Først i ettertid har de funnet dokumentasjon på at det oktanforhøyende stoffet MTBE, var blandet inn i coker gasolinen på flere av Trafigura-skipene som kom til Sløvåg.
Under rettssaken har Vest Tank ført flere vitner for retten som mener dette kan hatt betydning for hva som forårsaket eksplosjonen. Disse vitnene mener at politiets teori må være feil.
De lærde strides
Aktoratet og forsvaret strides om hva som forårsaket eksplosjonen. Det er nå opp til tingrettsdommer Bjørg Kvelstad og hennes to meddommere i straffesaken, å avgjøre hvem som har fremlagt best dokumentasjon for retten.
Saken mot den tidligere ledelsen i Vest Tank og en konsulent for selskapet, går inn i sin siste fasen. Alle vitner har forklart seg for Nordhordland tingrett, og retten tar nå en pause frem til 26. januar. Da starter sluttprosedyrene, og i løpet av den uken vil aktors påstand om straffeutmåling bli klar.