Hopp til innhold

Nå må de kansellere avganger fordi reservefergen går for sakte

Først overtok de E39-sambandet uten å ha ferger. Så ble en innleid reserveferge ødelagt. Nå går en av de andre for sakte. Selskapet sier de skal få den til å gå raskere.

Bastø III

TEKNISK TRØBBEL: MF «Bastø III», her fotografert i Oslofjorden i 2015, da fergen trafikkerte sambandet Moss-Horten.

Foto: Helge Sunde / Samfoto

Så langt er rundt 20 fergeavganger på europaveisambandet Halhjem-Sandvikvåg mellom Os og Stord kansellerte etter at MF «Bastø III» onsdag ble satt ut av spill.

Det skjedde kun et par dager etter at selskapet Torghatten Nord ved nyttår overtok driften av det som er Norges tredje mest trafikkerte fergesamband.

Fordi fergene Torghatten skal bruke på sambandet er blitt forsinkede fra verftet, har selskapet leid inn fire ferger. Men problemene har fortsatt å tårne seg opp.

Onsdag oppdaget selskapet at reservefergen «Bastø III» hadde en defekt ventil på en motor. Det viste seg vanskeligere enn antatt å få tak i reservedelen.

– Vi fant ut i går at vi ikke får tak i den i Norge. Derfor må vi få den flydd inn fra Amsterdam, fortalte driftssjef i Torghatten Nord, Reidar Fredriksen, til NRK torsdag morgen.

– Vi jobber på spreng. Vi har gjennom natten vært i kontakt med dem som skal skaffe denne delen, og prøver nå å få den på første fly til Bergen, sa Fredriksen i 07-tiden.

Kanselleringer også fredag

Litt over klokken 09 torsdag hadde Torghatten Nord fått kontrabeskjed, opplyste administrerende direktør Torkild Torkildsen til NRK. En bedrift på Bømlo hadde delen de trengte.

– For ti minutter siden fikk vi en bekreftelse på at de har delen på Rubbestadneset. Så da skal det gå kjapt å få det ordnet. Vi må bare få forsikret oss om at det kun var ventilen det var noe galt med, og få montert den nye, så skal fergen være tilbake i drift, sa Torkildsen.

Klokken 16.30 torsdag meldte Torghatten Nord at delen ville ankomme Halhjem kl. 17.30.

– Vi begynner arbeidet med å utbedre feilen umiddelbart. Fergen er mest sannsynlig i rute igjen i løpet av kvelden, sier Fredriksen.

I løpet av torsdag kveld ble «Bastø III» satt i trafikk igjen, ifølge ham.

Problemer med nok en ferge

Men problemene var ikke over med det. Fredag morgen meldte Vegtrafikksentralen at avganger måtte kanselleres også fredag.

Fredag formiddag opplyser administrerende direktør Torkildsen at det skyldes problemer med farten på en annen av de innleide fergene, MF «Bastø II».

– Et av fartøyene har problemer med å holde rutefart. Inntil videre er det enkleste for å bøte på det, å kansellere to rundturer i dag. Dette er et problem vi jobber med, som vi håper å få en løsning på rimelig snart, sier Torkildsen til NRK.

Driftssjef Fredriksen sier som sin sjef at «Bastø II» ikke klarer å holde høy nok fart.

– Hvordan kan man få den til å gå fortere?

– Det er flere måter som kan ses på, og vi jobber med det nå, sier Fredriksen.

– Så det er mulig å få fergen til å gå fortere?

– Det er det vi jobber med.

Brøt kontrakten?

Torghatten Nord har leid inn fra MF «Bastø II» og MF «Bastø III» fra søsterselskapet Bastø Fosen, og MF «Fanafjord» og MF «Bergensfjord» fra Fjord 1.

– Fergene er i god teknisk stand. Dette er en liten bagatell, et uhell som kan skje, sa driftssjef Fredriksen om ventilen på «Bastø III» torsdag.

De fem nye fergene Torghatten Nord har bestilt er ventet levert midt i januar, sier driftssjefen.

Enn så lenge, med de innleide fergene, oppfylles ikke miljøkravene i kontrakten, noe Vegvesenet har sagt at selskapet kan måtte betale for.

– Veldig synd

E39 er hovedveien på vestlandskysten og Halhjem-Sandvikvåg brukes av mange pendlere til og fra Bergen. Torghatten understreker at tre ferger går som planlagt, men beklager konsekvensene for dem som ikke får tatt avgangene de vanligvis bruker.

– Vi er nye på sambandet, fergen er ny på sambandet («Bastø»-fergene har tidligere trafikkert Horten-Moss, journ.anm.), vi har hatt litt utfordringer værmessig, og det er en del nye folk som tjenestegjør på sambandet, forklarer Fredriksen.

– Det var veldig synd at noe slikt skulle skje allerede på dag tre, men vi må tenke på sikkerheten til passasjerene. I det store og det hele synes vi det har gått bra. Det har vært noen utfordringer, men vi tar det på strak arm for at publikum ikke skal bli rammet, sier driftssjefen.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen sier de har et godt samarbeid både med Fjord 1 og søsterselskapet Bastø Fosen. Han vil ikke kommentere hva de har betalt for å leie fergene, eller om de vil kreve avslag fra Bastø Fosen for feilen på «Bastø III».

– Det får vi se på. Nå har vi fått tak i de delene vi trenger, og fokuserer på å få fergen tilbake i drift.