Hopp til innhold

Ny Facebook-trend: «Gjem deg på Ikea»

Ikea-sjef frykter at internasjonal gjemmelek skal spre seg til Norge.

Odd Rune Bjørge

MANGE GJEMMESTEDER: I flere land har det blitt trendy å delta i en ny type Facebook-event: Gjemsel på Ikea. Varehussjef Odd Rune Bjørge har 40.000 kvadratmeter å passe på, og ønsker ikke at publikum skal begynne å gjemme seg blant sofaer, kjøkkenkroker og hylleseksjoner.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

I flere land har det blitt trendy å delta i en ny type Facebook-event: Gjemsel på Ikea.

Det hele skal ha startet i Nederland. Her måtte Ikea etter hvert sette foten ned. 32.000 mennesker meldte seg på en gjemme-event i Eindhoven og 19.000 i Amsterdam, alt via sosiale medier.

Dette kan dukke opp dersom én person setter i gang. Da sprer ting seg fort.

Odd Rune Bjørge, varehussjef Ikea

Gjemmeleken har siden spredt seg til en rekke land. Over 30.000 kanadiere ville leke gjemmeleken på Ikea nylig, noe som ble omtalt av Toronto Star:

Laster Twitter-innhold

Norske Ikea følger med

– Dette har ikke kommet til Norge og Bergen ennå, men vi vet om det og følger med på sosiale medier. Dette kan dukke opp dersom én person setter i gang. Da sprer ting seg fort, sier varehussjef Odd Rune Bjørge til NRK.

Bjørge har ifølge Fanaposten jobbet i selskapet i 23 år og vært sjef for Ikea i Åsane siden 2006. Det blågule varehuset har 400 ansatte og rommer hele 40.000 kvadratmeter. Mange steder å gjemme seg, med andre ord.

Inngangsparti IKEA

FØLGER MED: Varehussjef Odd Rune Bjørge ved Ikea i Bergen følger med i sosiale medier for å sjekke at gjemme-trenden ikke sprer seg til Norge.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Må tenke sikkerhet

Også i Australia har gjemme-aktiviteten blitt populær. Så populær at Ikea Australia måtte gå ut offentlig og advare mot denne typen leker.

Et hovedargument er at Ikea ikke kan garantere for publikums sikkerhet. De må også tenke på øvrige kunder og sine ansatte.

IKEAs nye lager

40.000 KVM: Lageret til det nyåpnede varehuset i Åsane i Bergen er av gedigne dimensjoner.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Odd Rune Bjørge er enig i at sikkerheten må komme først.

– Vi sier ja til mange typer forespørsler, som å bruke varehuset til målområde for trimløp eller sykkelritt. Vi har også latt utdrikningslag benyttet ballrommet vårt. Vi ønsker at folk smiler og koser seg. Men en forutsetning er at folk ikke er beruset eller at andre føler seg støtt, sier varehussjefen i Bergen.

Dette er hovedargumenter for at han ikke kommer til å tillate gjemmelek i sitt varehus.