Hopp til innhold

Nå skal vifter i tunneler over hele Norge undersøkes

6. oktober falt en av viftene i Lyderhorntunnelen i Bergen ned og traff en bil. Nå må alle tunnelvifter over 10 år kontrolleres.

Vifte datt ned frå taket på Lyderhorntunnelen

VIFTEN SOM FALT NED: Det kunne gått skikkelig galt i Lyderhorntunnelen i Bergen.

Foto: Statens vegvesen

Opprinnelig fantes det 373 vifter av denne typen i norske tunneler. I overkant av 200 av dem er fortsatt operative i dag. Vegdirektoratet mener imidlertid at det ikke er spesielt denne viftetypen som er problemet. De skal nå kontrollere alle vifter eldre enn 10 år i norske tunneler.

– Det som nå skjer i etterkant av denne hendelsen er at det blir sendt ut en arbeidsordre fra Vegdirektoratet til alle regioner. Viftene vil så bli kontrollert ved første ordinære driftsstans, sier sjefingeniør Oddvar Kaarmo.

Oddvar Kaarmo

TAR GREP: Sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Vegdirektoratet.

Foto: Lars Eie / NRK

Bil truffet av viften

Linda Kristin Holm var på vei gjennom Lyderhorntunnelen da viften falt ned. Bare flaks gjorde at hun ikke ble skadet da den tunge gjenstanden traff bilen hennes.

– Rett før jeg var kommet midtveis i tunnelen hørte jeg en forferdelig durelyd. Den ble sterkere og sterkere. Jeg så en stor svart skygge oppe i luften rett foran bilen og tenkte at nå raser hele tunnelen sammen.

Linda Holm fekk ei vifte frå taket i Lyderhorntunnelen ned på bilen

HELL I UHELL: Bilen til Linda Kristin Holm fikk skader i fronten da viften falt ned.

Foto: Elise Angell (NRK)/Privat

Viften som løsnet og falt ned i Lyderhorntunnelen 6. oktober skapte kaos da vegvesenet etter undersøkelser bestemte seg for å stenge hele tunnelen en uke senere.

Nå viser det seg at fem andre tunneler i Hordaland opererer med samme system.

– Vi tok en ekstra sjekk i de andre tunnelene den første helgen etter viften falt ned, sier Kathrine Løno Lahlum, prosjektleder for drift, tunnel og elektro hos Statens vegvesen, region Vest.

– Ikke farlig

Hun opplyser at de vil fortsette med ukentlige kontroller av de andre tunnelene frem til det er klarlagt hvorfor viften falt ned.

– Vi har engasjert en ekstern bedrift som skal undersøke om det er sprekkdannelser eller materialslitasje på viftene. Når vi får resultatene må vi vurdere om noe må byttes ut, sier Lahlum.

Hun tror ikke det er noen grunn til å engste seg.

– Det var brudd på viften som falt ned. Vi har ikke funnet slike skader andre steder.

Kathrine Løno Lahlum

IKKE FARLIG: Prosjektleder for drift, tunnel og elektro hos Statens vegvesen, Kathrine Løno Lahlum, sier det ikke er grunn til å frykte tunnelene på Vestlandet.

Foto: Elise Angell / NRK

Nye vifter får vibrasjonsalarm

Kaarmo i Vegdirektoratet mener ubalanse på grunn av flere vifteblader som var borte kan ha ført til vibrasjon og materialtretthet slik at viften i Lyderhorntunnelen falt ned.

Nye vifter får nå en vibrasjonsalarm som skal varsle entreprenøren dersom noe er galt. Han sier det er trygt å kjøre i norske tunneler.

– Dette er ikke hendelser som skjer ofte, heldigvis. Vi har registrert ubalanse i ventilatorer tidligere, men som oftest blir dette oppdaget før konsekvensene blir så stor som her.