Nå er skrekkstrekningen historie

Fra og med i dag kan du endelig kjøre mellom Bergen og Sogn uten å sitte med hjertet i halsen.

Nipetunnelen

ÅPNING: Nipetunnelen øverst i Romarheimsdalen markerer starten på den nye strekningen, som totalt er 7,2 kilometer lang.

Foto: Ingfrid Berge Fossaskaret / NRK

Det har kostet nesten 250 millioner kroner og to års intenst anleggsarbeid, og i dag kunne endelig trafikantene ta i bruk den 7,2 kilometer lange nye veien gjennom Romarheimsdalen.

Romarheimsdalen

VANLIG SYN: Stengningene har vært mange på det smale partiet av veien.

Foto: Vegar Erstad / NRK

- Har fått stamveistandard

Smal og dårlig vei har gjort stamveien mellom Hordaland og Sogn og Fjordane til et mareritt for busser og tungtransport, og det er ikke få bilister som har kjent svetten på ryggen i møte med store kjøretøyer, med fjellveggen på ene siden og stup ned i avgrunnen på den andre.

Ras Romarheimsdalen

RASUTSATT: Store steiner har titt og ofte rast ned i veien.

Foto: Reidar Steinestø

En ny tunnel på 940 meter, tre broer og tofelts kjørebane på hele

strekningen gjør at veien gjennom Romarheimsdalen nå endelig har fått stamveistandard, ifølge prosjektleder Jon Kvåle i Statens Vegvesen.

Åpnet kl. 12.00

Arbeidet med Nipetunnelen startet sommeren 2007. Samme høst ble tre kilometer av den nye veistrekningen tatt i bruk, med redusert fart.

Åpningen ble markert klokken 12.00 med en seremoni ved Nipetunnelen.

Se reportasje fra veiåpningen i Vestlandsrevyen klokken 18.40!

Nipetunnelen

TRYGGERE: Det er nå tofelts vei gjennom hele Romarheimsdalen.

Foto: Ingfrid Berge Fossaskaret / NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.