Hopp til innhold

Farten kan bli kuttet i flere dager

Bilister i Norges lengste undersjøiske tunnel må bremse ned fordi viftene ikke fungerer som de skal. – Dette kan vare i flere dager, sier Statens vegvesen.

Bømlafjordtunnelen på E 39

KAN VÆRE BRANNFARE: Med viftene ute av full drift, må vakter kjøre gjennom tunnelen med jevne mellomrom for å passe på at det ikke begynner å brenne.

Foto: Roy Hilmar Svendsen

Det er viftesystemet i Bømlafjordtunnelen på E39 som plutselig sluttet å fungere – midt i utfartstrafikken før pinse.

Feilen på styringssystemet oppsto i ettermiddag, og rundt klokken 16.00 bestemte Statens vegvesen seg for å sette ned farten i tunnelen.

Bilistene må inntil videre kjøre gjennom den 7,8 kilometer lange undersjøiske tunnelen, i 50 kilometer i timen. Fartsgrensen er normalt 80 kilometer i timen i tunnelen.

Ikke fullgod brannventilasjon

– Vi håper å kunne fikse feilen i løpet av kort tid, men det kan også gå flere dager, sier tunnelforvalter Bjørn Arild Fossåsen i Statens vegvesen.

Uten viftene har ikke tunnelen fullgod brannventilasjon om det skulle skje noe.

Farten er derfor satt ned for å redusere farten for ulykker.

Viftene i tunnelen går nå for halv styrke, og brannvakter må kjøre gjennom tunnelen for å passe på at det ikke skjer noe.

Det gjør de hvert 15. minutt på dagtid og hver halvtime gjennom natten.

Vakter må kjøre gjennom tunnelen

Bømlafjordtunnelen går mellom øyen Føyno i Stord og fastlandet i Sveio, helt sør i Hordaland. Det er Norges lengste undersjøiske tunnel og en av de viktigste tunnelene på E39.

Viftene sluttet å fungere på en viktig utfartsdag, første dag i pinsen.

– V i vet det er stor utfart i samband med pinsen denne helgen. Vi h håper likevel bilistene er tålmodige og holder fartsgrensen, sier Fossåsen.