Om ettermiddagen 22. november i fjor la Jan Rydheim fra kai hjemme i Sandnessjøen.
Ferden gikk mot Bergen, der han skulle levere dykkerbåten sin «Nordavind», en 31-fots Nimbus Paragon.
Rydheim hadde avtalt å selge båten. Men så langt kom 56-åringen aldri.
I 10.30-tiden gikk «Nordavind» på Hakkelskjæret i Fensfjorden nord for Austreim i Hordaland.
Leteaksjonen ga ikke resultat. Først i januar oppdaget Sjøforsvaret «Nordavind» på havbunnen under en øvelse, på 77 meters dyp, 450 meter unna kollisjonsstedet.
I februar ble båten hevet, men Jan Rydheim er fortsatt ikke funnet.
- Bakgrunn:
30 års erfaring
Havarikommisjonen publiserte torsdag sin rapport etter å ha gransket ulykken. Der fastslår de at det er umulig å konkludere med hva som forårsaket den.
Men det at Rydheim snakket i telefonen, og at det var lav sol, kan ha medvirket, mener kommisjonen.
Båten hadde oppdaterte digitale sjøkart via kartplotter. Men «Nordavind» var brukt som dykkerbåt og dermed kategorisert som yrkesfartøy, og skulle derfor også hatt papirkart om bord.
– Det er dessverre svært vanlig at man ikke har papirkart på mindre fartøyer, sier John Wilsgaard i Havarikommisjonen, som skrev rapporten.
Rydheim hadde derimot alle nødvendige sertifikater, 30 års erfaring på sjøen og god kjennskap til norskekysten.
Radarekkoet forsvant brått
Etter å ha overnattet i Ålesund natt til 23. november, fortsatte 56-åringen ferden sørover i sekstiden om morgenen.
Enken Laila Brunvold, som drev dykkerfirma sammen med Rydheim, forteller at hun snakket med ektemannen etter at han hadde lagt ut på sjøen igjen.
– Han fortalte at alt fungerte bra, sier Brunvold.
Men fire og en halv time etter avgang Ålesund forsvant radarekkoet fra båten. Det viser loggen Havarikommisjonen har hentet inn fra Fedje VTS:
«Kl. 1026 forsvann ekkoet på grunn av skugge frå holmar og skjer. Ekkoet dukka opp att ved Hakkelskjæret kl. 10:28:01. Det siste radarekkoet frå Nordavind forsvann kl. 10:28:27».
Kamerat hørte dunk og skrapelyder
Bortfallet av radarekkoet skjedde samtidig som Rydheim snakket i telefonen med en kamerat. 56-åringen brukte alltid handsfree når han snakket i telefonen, forteller enken.
Kameraten hørte et utbrudd fra Rydheim. Så fulgte et dunk og noen skrapelyder, ifølge rapporten. Så ble linjen brutt.
«Han prøvde å ringje attende, men kom berre til telefonsvararen».
Få minutter senere ringte kameraten Hovedredningssentralen, og leteaksjonen ble satt i gang.
Hull i båten
Etter at båten ble funnet av Sjøforsvaret og hevet i februar, ble den undersøkt av Havarikommisjonen.
De fant store skader på skroget til «Nordavind». Blant annet var propellhuset i baugen slått helt løst, noe som ga fri passasje for sjøvann inn i båten.
Skadene på skroget samsvarer med sporene på Hakkelskjæret, konkluderer Havarikommisjonen.
– Tror ikke vi får vite mer
Jan Rydheim er altså fortsatt savnet. Enken Laila Brunvold forteller at mange har brydd seg og at hun har opplevd stor støtte etter ulykken.
Hun har blitt informert av Havarikommisjonen om funnene deres underveis.
– Når båten lå så lenge på dypet, hadde jeg ikke så store forhåpninger om at det skulle komme noen endelig ulykkesårsak, sier Brunvold etter at rapporten er offentliggjort.
Hun medgir likevel at det er vanskelig å forsone seg med at hun aldri vil få vite hundre prosent hva som skjedde.
– Det er jo det som blir det vanskelige, at jeg helt fra begynnelsen skjønte at jeg ikke kom til å få noe svar. Nå tror jeg vi har fått vite så mye og så lite som vi kan få vite, sier enken.
Hun har opprettet et minnefond etter mannen, som deler ut penger til ulike formål på Helgeland.