Jan (56) snakket i telefonen med en kamerat. Så forsvant «Nordavind» fra radaren

Jan Rydheim ble aldri funnet etter at båten hans gikk ned. En telefonsamtale og lav sol kan ha medvirket til ulykken. – Det er vanskelig ikke å få svar på hva som skjedde, sier enken.

Jan Rydheim og Nordavind

FORSVANT TRE MINUTTER SENERE: Radarbildet av Jan Rydheims båt er tatt 23. november klokken 10.25:44. «Det siste radarekkoet frå Nordavind forsvann kl. 10:28:27», skriver Havarikommisjonen.

Foto: Privat / Kystverket

Om ettermiddagen 22. november i fjor la Jan Rydheim fra kai hjemme i Sandnessjøen.

Ferden gikk mot Bergen, der han skulle levere dykkerbåten sin «Nordavind», en 31-fots Nimbus Paragon.

Rydheim hadde avtalt å selge båten. Men så langt kom 56-åringen aldri.

I 10.30-tiden gikk «Nordavind» på Hakkelskjæret i Fensfjorden nord for Austreim i Hordaland.

Leteaksjonen ga ikke resultat. Først i januar oppdaget Sjøforsvaret «Nordavind» på havbunnen under en øvelse, på 77 meters dyp, 450 meter unna kollisjonsstedet.

I februar ble båten hevet, men Jan Rydheim er fortsatt ikke funnet.

Skader på båten til Jan Rydheim

HULL I SKROGET: Vannet kunne fosse fritt inn i båten.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

30 års erfaring

Havarikommisjonen publiserte torsdag sin rapport etter å ha gransket ulykken. Der fastslår de at det er umulig å konkludere med hva som forårsaket den.

Men det at Rydheim snakket i telefonen, og at det var lav sol, kan ha medvirket, mener kommisjonen.

Båten hadde oppdaterte digitale sjøkart via kartplotter. Men «Nordavind» var brukt som dykkerbåt og dermed kategorisert som yrkesfartøy, og skulle derfor også hatt papirkart om bord.

– Det er dessverre svært vanlig at man ikke har papirkart på mindre fartøyer, sier John Wilsgaard i Havarikommisjonen, som skrev rapporten.

Rydheim hadde derimot alle nødvendige sertifikater, 30 års erfaring på sjøen og god kjennskap til norskekysten.

Hakkelskjæret

HAKKELSKJÆRET: Her kolliderte Jan Rydheim med båten sin. Bildet er fra leteaksjonen i november, som ble resultatløs.

Foto: Austrheim brannvern

Radarekkoet forsvant brått

Etter å ha overnattet i Ålesund natt til 23. november, fortsatte 56-åringen ferden sørover i sekstiden om morgenen.

Enken Laila Brunvold, som drev dykkerfirma sammen med Rydheim, forteller at hun snakket med ektemannen etter at han hadde lagt ut på sjøen igjen.

– Han fortalte at alt fungerte bra, sier Brunvold.

Men fire og en halv time etter avgang Ålesund forsvant radarekkoet fra båten. Det viser loggen Havarikommisjonen har hentet inn fra Fedje VTS:

«Kl. 1026 forsvann ekkoet på grunn av skugge frå holmar og skjer. Ekkoet dukka opp att ved Hakkelskjæret kl. 10:28:01. Det siste radarekkoet frå Nordavind forsvann kl. 10:28:27».

Båten til Jan Rydheim hentet opp

FANT BÅTEN: Sjøforsvaret fant båten tilfeldig i januar. I februar ble den hentet opp, før den ble undersøkt.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

Kamerat hørte dunk og skrapelyder

Bortfallet av radarekkoet skjedde samtidig som Rydheim snakket i telefonen med en kamerat. 56-åringen brukte alltid handsfree når han snakket i telefonen, forteller enken.

Kameraten hørte et utbrudd fra Rydheim. Så fulgte et dunk og noen skrapelyder, ifølge rapporten. Så ble linjen brutt.

«Han prøvde å ringje attende, men kom berre til telefonsvararen».

Få minutter senere ringte kameraten Hovedredningssentralen, og leteaksjonen ble satt i gang.

Laster kart, vennligst vent...

Hull i båten

Etter at båten ble funnet av Sjøforsvaret og hevet i februar, ble den undersøkt av Havarikommisjonen.

De fant store skader på skroget til «Nordavind». Blant annet var propellhuset i baugen slått helt løst, noe som ga fri passasje for sjøvann inn i båten.

Skadene på skroget samsvarer med sporene på Hakkelskjæret, konkluderer Havarikommisjonen.

Jan Rydheim

ERFAREN: Jan Rydheim (56) hadde 30 års erfaring på sjøen og god kjennskap til norskekysten.

Foto: Privat

– Tror ikke vi får vite mer

Jan Rydheim er altså fortsatt savnet. Enken Laila Brunvold forteller at mange har brydd seg og at hun har opplevd stor støtte etter ulykken.

Hun har blitt informert av Havarikommisjonen om funnene deres underveis.

– Når båten lå så lenge på dypet, hadde jeg ikke så store forhåpninger om at det skulle komme noen endelig ulykkesårsak, sier Brunvold etter at rapporten er offentliggjort.

Hun medgir likevel at det er vanskelig å forsone seg med at hun aldri vil få vite hundre prosent hva som skjedde.

– Det er jo det som blir det vanskelige, at jeg helt fra begynnelsen skjønte at jeg ikke kom til å få noe svar. Nå tror jeg vi har fått vite så mye og så lite som vi kan få vite, sier enken.

Hun har opprettet et minnefond etter mannen, som deler ut penger til ulike formål på Helgeland.