Første juletog på Gamle Vossebanen

– Ta plass og lukk dørene! Bare julenissen er med, er alt på stell.

TA PLASS OG LUKK DØRENE: Juletoget kjører strekningen mellom Arna gamle stasjon og Haukeland stasjon.

Store og små kom seg ut i en av de foreløpig få vinterdagene med snø i Bergen i 2017. For første gang åpnet juletoget på Gamle Vossebanen veterantog-dørene for å skape julestemning mellom Arna gamle stasjon og Haukeland stasjon.

Togvindu

SPENNENDE: Denne gutten var av dem som synes det var spennende å følge med på det som skjedde utenfor togvinduet.

Foto: Sissel Rikheim / NRK

– Det er veldig gøy. Dette er jo et tog fra gamle dager, så det er ekstra kjekt, sier en av guttene som var med på turen, Jan Fredrik Fondevik Iversen.

Sammen med mamma, søsken og bestefar var han med på togtur og familietreff.

Juletogets julenisse

JULENISSE: Snop og pepperkaker ble delt ut av denne karen. Barna synes det var stas med besøk av julenissen.

Foto: Sissel Rikheim / NRK

Det var flere som benyttet anledningen til en familietur. Noen var godt plassert på bestemors fang. Og de som var riktig heldige fikk trykke nesen helt inn i ruten, og se landskapet passere forbi.

Været

– Vi har vært spent på å kjøre på denne tiden av året.

Ivar Gubberud, driftsleder på gamle Vossebanen, kan ikke skjule at han er stolt over at de har fått dette til.

– Været er jo en utfordring her i Bergen, men i dag slo det til med snø. Så får vi testet hvordan det er å være på skinner også på vinterstid.

Med på toget var julenissen som delte ut snop, pepperkaker og gaver til barna. De voksne fikk gløgg.

Fredet jernbane

Gamle Vossebanen fra 1883 er fredet. Den er nå en veterantoglinje som har holdt det gående i 25 år; med damplokomotiv og de gamle teakvognene fra 20- og 30-tallet på slep. Søndager fra juni til september kjører dugnadsgjengen toget mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon. Søndag satset de på en kortere strekning, med et diesellokomotiv fra 1950.

– Det var i trafikk frem til etter OL på Lillehammer i 1994, så overtok vi det og har restaurert det. Det tok 20 år, for det var stor jobb. Men nå er det på skinner, og ser ut akkurat som da lokomotivet ble bygget i 1950.

Egil Sandal

REKRUTTERING: Egil Sandal håper at noen av de barna som var med toget søndag skal bli så fascinert at de vil jobbe dugnad på banen når de blir eldre.

Foto: Sissel Rikheim / NRK

– Satser på rekruttering

– Det er mange barn med her i dag, det er så kjekt. De storkoser seg. Det er jo noe med at tog fascinerer. Vi får håpe de fortsetter å ha den interessen, sier søndagens konduktør Egil Sandal.

Håpet er at noen av de barna som var med i dag, skal overta dugnadsjobbingen etter «gamlekarene» som driver nå. Og så er spørsmålet om det blir tur neste år?

– Det blir bare denne dagen i år, men vi håper dette er noe vi kan gjøre neste år også, sier Gubberud.