Den 1,2 kilometer lange Stordalstunnelen skulle vere med å sikre ordentlig europaveistandard og rassikker vei på strekningen mellom Kyrping og Etne på den sterkt trafikkerte E134 langs Åkrafjorden.
Arbeidet med den nye traseen, som hadde en prislapp på 450 millioner kroner, startet i slutten av 2013. I november stod alt klart.
– Forstår at folk vil kjøre på veien
Men enn så lenge står tunnelen og den fine nye veibanen kun til beskuelse og irritasjon. For en uenighet mellom Statens Vegvesen og hovedentreprenør Kruse Smith AS gjør at strekningen ikke blir åpnet for trafikk.
Det skaper kraftige reaksjoner hos innbyggerne i kommunen helt sør i Hordaland.
– Jeg skjønner godt at folk lengter etter å kjøre på den nye veien. Den ligger jo der, sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Olav Finne.
– Men vi er nødt til å forvisse oss om at murene langs veien er trygge før vi kan åpne.
Strides om natursteinmurer
For Vegvesenet og entreprenøren har vidt forskjellig syn på konstruksjonen på flere av natursteinsmurene på det nye anlegget.
Nå har de satt ned en gruppe som skal innhente dokumentasjon på arbeidet og gi råd om prosessen videre.
– Hvordan er det mulig at man først etter ferdigstillelse av prosjektet må gå gjennom sikkerheten på disse murene?
– Det startet med at vi var uenige om utførelsen av murene. Så ble det stilt spørsmål om murene var planlagt på riktig grunnlag. Så lenge vi har slike uavklarte spørsmål, må vi gjøre det som skal til for at alle forhold skal være klarlagt før vi tør å sette trafikk på den nye veien, sier Finne.
NRK har vært i kontakt med Kruse Smith AS ved avdelingsleder for anlegg syd, Bjørn Velken. Selskapet ønsker ikke å uttale seg i saken.
Ordfører: – Frustrert og bekymret
Ordfører Siri Klokkerstuen (Ap) er ikke fornøyd med svaret fra Vegvesenet.
– Dette er veldig frustrerende. Folk lurer veldig. Selv blir jeg veldig bekymret når et veiprosjekt ikke kan åpnes når det er ferdig. Det betyr jo at noe ikke er i orden, sier Klokkerstuen til NRK.
– Det betyr jo også at vi har gått inn i nok en vinter med all trafikken på E134 på en ganske elendig veistubb utenom tunnelen.
Nå krever hun en avklaring fra Statens Vegvesen. Det får hun foreløpig ikke.
– Vi håper å få åpnet veien så snart som mulig. Men vi vet ikke helt hvor lang tid det vil ta, sier Olav Finne.