Haukeliveiens Venner legger nå frem detaljerte planer etter fire års arbeid.
Rasfri og vintersikker
- Veien blir rasfri mellom Bergen og Odda og den kan holdes åpen flere vinterdøgn enn Hardangervidda, sier styremedlem Kåre Hartmann i Haukeliveiens Venner.
Dagens E 134. Foto: Kurt Inge Dale/NRK
Haukeliveiens Venner er en gruppe med økonomer og ingeniører som i fire år har arbeidet med å utvikle en detaljert plan for en alternativ hovedferdselsåre mellom øst og vest. Nå presenterer de et ferdig utkast.
Fem timer til Oslo
En ekspressveg over Haukeli korter ned reisetiden mellom Oslo og Bergen fra dagens sju til fem timer, ifølge Haukeliveiens Venner.
Bompenger og statlig hjelp
Prislappen er på 4,6 milliarder kroner. I analysen de legger frem skal 70 prosent av dette egenfinansieres ved bompenger.
Staten må uansett være med på laget om vegen skal bygges.
Derfor sender Haukeliveiens Venner nå planene ut til både lokale politikere og samferdselskomiteen på Stortinget.
Luftslott, eller?
Distriktssjef i Statens Vegvesen, Arnfinn Ansok sier han kjenner til planene men at en eventuell realisering ligger langt frem i tid.
- Alle slike prosesser må igjennom tunge planfaser og politiske prosesser. Ansok sier at det er for tidlig å gi flere kommentarer.
- En ekspressvei over Haukeli blir for dyr, sier Høyres gruppeleder i Fylkestinget i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Hartmann nekter for at dette bare er et luftslott.
- Når folk får gått igjennom dette og sett på opplegget vil fornuften seire, sier Hartmann.