"Sleipner" la fra kai like før klokken sju kvelden 26. November.(Foto: NRK)
Like før klokken sju på kvelden 26. november 1999 går "Sleipner" ut fra Haugesund i retning Bergen. 76 passasjerer og en besetning på ni er om bord. Det er bygevær med sterk vind fra sørvest på sterkningen nordover.
Like over klokken sju ser overstyrmannen skjæret Store Bloksen rett forut for baugen. Båten holder da 35 knopps fart. Kapteinen gir umiddelbart ordre om full maskin akterover, men det er for sent å unngå at "Sleipner" går på skjæret i høy hastighet.
Alle båter i nærheten deltok straks i redningsaksjonen. (Foto: NRK)
Minutter etter blir nødmelding sent over Rogaland Radio. Hovedredningssentralen på Sola setter straks i gang en katastrofeaksjon. Kort tid etter brekker "Sleipner" i to og synker. Alle passasjerene havner i sjøen. 69 blir reddet opp av sjøen, 16 blir funnet omkommet. Tidenes verste hurtigbåtulykke i Norge er et faktum.
Var blant de sikreste
21. August 2000 blir vraket av "Sleipner" hevet.(Foto: NRK)
"Sleipner" tilhører den helt nye generasjonen av katamaraner og ble sett på som en av de sikreste som finnes. Den australskbygde båten ble satt inn i trafikk kun tre måneder før ulykken. Om bord var det siste innen sikkerhets-, navigasjons- og teknisk utstyr.
Like etter ulykken satte regjeringen ned en egen kommisjon som skulle utrede omstendighetene rundt ulykken. Flere passasjerer, mannskap, ledelsen i rederiet og sjøfartsdirektoratet måtte vitne under en høring.
Kapteinen får skylden
I konklusjonen fra kommisjonen legges deler av skylden på kapteinen. Kapteinen visste ikke hvor båten var da "Sleipner" gikk på grunn. Det tilgjengelige navigeringsutstyret ble ikke brukt.
6. desember 1999 startet den regjeringsoppnevnte granskningskommisjonen sine høringer på Stord.(Foto: NRK)
Rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, HSD får også kraftig kritikk i rapporten. Kommisjonen mente mannskapet ikke hadde fått tilstrekkelig sikkerhetsopplæring på den nye katamaranen.
Under høringen og i undersøkelsene rundt kom det også frem at sikkerhetsutstyret om bord hadde alvorlige mangler. I en rapport fra Det Norske Veritas kom det frem at flåtesystemet om bord på "Sleipner" var alt for komplisert til å fungere i en krisesituasjon. Dessuten har flere av de som overlevde ulykken klaget på at redningsvestene var for dårlige og falt av da de havnet i sjøen. Flere av passasjerene mistet trolig livet på grunn av de dårlige vestene.
Anbefalte drapstiltale
22. mai i fjor var politiet ferdig med sin etterforskning av ulykken. De anbefalte at både kapteinen og overstyrmannen ble tiltalt for uaktsomt drap. Politiet mente også at HSD og Sjøfartsdirektoratet burde ta sin del av ansvaret for ulykken, men anbefalte ikke straffesak. I stedet gikk de inn for å gi en bot på tre millioner kroner til HSD og en bot på en million kroner til Sjøfartsdirektoratet. Men Riksadvokaten ville det annerledes.
Ett år etter ulykken avdukes et minnesmerke over de 16 som mistet livet ulykken. (Foto:NRK)
31. oktober kom Riksadvokaten med den endelige tiltalen. Her slapp kapteinen å bli tiltalt for uaktsomt drap. I stedet tiltales han for "uaktsomt å ha forvoldt en sjøskade". Øvre strafferamme er fengsel i tre år.
Riksadvokaten tiltalte også HSD for brudd på flere forskrifter og for det risikerer de høye bøter.
Overstyrmannen og sjøfartsdirektoratet slapp tiltale.
Dom tre år etter
Sverre J. Hagland og Advokat Per Magne Strandborg
I retten hevdet Sverre Hagland at han fikk minimal opplæring på de hurtigbåtene "Sleipner og "Draupner" før de ble satt inn i rute. Han kritiserte HSD-ledelsen for at mannskapet ikke fikk teste alt utstyret om bord på forhånd.
- Jeg var ikke tilfreds med opplæringen. Jeg skulle ønske det var mer av alt. Båtene var helt annerledes å manøvrere enn de jeg hadde vært på tidligere, sa Hagland.
I prosedyren hevdet Haglands advokat, Per Magne Strandborg at sjøfartsdirektoratet og rederiet må holdes ansvarlig for ulykken.
Advokat Svein Aage Valen, styreformann i HSD Jacob Bleie og adm.dir Daginn Neteland
HSD innrømmet at arbeidet med sikkerhet i rederiet var for dårlig i forkant av ulykken. Men samtidig hevdet de at både opplæring og rutiner var i samsvar med det som var pålagt av sjøfartsdirektoratet. HSD sin advokat, Svein Aage Valen konkluderte derfor i sin prosedyre med at rederiet ikke har noe strafferettslig ansvar for ulykken.
Aktor Erik Stolt Nielsen
Aktor Erik Stolt Nielsen la ned påstand om seks måneder betinget fengsel for Sverre Hagland. Overraskende lavt mente mange av de pårørende som var tilstede. Nielsen begrunnet den lave straffeutmålingen med at Hagland har fått straff nok.
Erik Stolt Nielsen krevde at HSD må betale fire millioner kroner i bot.
Mandag 11. november klokken 11, nesten tre år etter forkynnes dommen.