Hopp til innhold

Venter fortsatt på lønn etter Hardangerbrua

Ett år etter Hardangerbrua sto ferdig, venter fortsatt 12 polske elektroarbeidere på etterlønn fra Statens Vegvesen. Løsningen kan komme i dag.

Kabelarbeid på Hardangerbrua

SOSIAL DUMPING: Like før åpningen av verdens lengste tofelts hengebro, kom det fram at arbeidere var underbetalt.

Foto: Geir Brekke / Geir Brekke

Polske arbeidere venter fortsatt på utbetaling av etterlønn for arbeidet med Hardangerbrua, som åpnet for ett år siden. Det var Bergens Tidende som først skrev om den manglende utbetalingen.

Like før broen ble åpnet, startet Arbeidstilsynet et tilsyn ved byggeprosjektet, som Statens vegvesen er ansvarlig for. Det viste seg at flere av arbeiderne var kraftig underbetalt.

Hardangerbrua

ARBEIDSKRAFT: Vegvesenet leide inn utenlandsk arbeidskraft gjennom en dansk entreprenør.

Foto: Åge Algerøy

Holdt tilbake 3,4 millioner

Byggherren Statens vegvesen mener det er underleverandøren, det danske entreprenørfirmaet KB Electrotech, som er ansvarlig. Det danske selskapet er arbeidsgiveren til de polske elektroarbeiderne.

Vegvesenet holder derfor tilbake en utbetaling til firmaet.

Hardangerbrua

LANG KAMP: Broen var et prestisjeprosjekt, etter over 70 år med lokalpolitisk kamp.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Vi regnet grovt og kom fram til at arbeiderne skal ha 1,7 millioner kroner utbetalt fra oss. Vi holdt tilbake det dobbelte i utbetaling til KB Electronics, for å legge press på dem, sier Bente Johnsen Aase, prosjektleder for Hardangerbrua.

Senere på høsten gikk det danske selskapet konkurs. Nå er det konkursboet som har ansvaret.

Purrer på konkursboet

– Det skal ikke stå på oss. Vi vil få betalt ut riktig lønn til de ansatte, sier Aase.

Vegvesenet kan ikke betale ut det de skylder rett til arbeiderne. De er avhengig av konkursboet, ifølge Aase.

– De må gå igjennom timelistene til arbeiderne, slik at de kan dokumentere avviket i lønnen de skulle fått utbetalt, sier Aase.

Selskapet har hatt jevnlig kontakt med advokatene i Danmark, som forvalter konkursboet. For en måned siden fikk de svar fra advokatene at de skulle få dokumentasjonen «snarest mulig».

Denne uken har vegvesenet sendt en purring og bedt dem klargjøre hvor raskt «snarest mulig» er.

– Vi vil få ryddet opp i dette. Vi syns det har tatt mye tid, men det er kanskje mye dokumentasjon å gå gjennom, sier Aase.

Hardangerbrua

HARDANGERBRUA: Milliardprosjektet Hardangerbrua var en av flere byggeprosjekter der det ble avslørt at utenlandske arbeidstakere ble underbetalt. Nå har Statens vegvesen fått nye rutiner for kontroll av lønn.

Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen

Konkursboet sendte forslag i dag

– Vi har sendt et forslag til Statens vegvesen i dag, sier bobestyrer Jan Bruun Jørgensen i det danske advokatfirmaet Andersen Partners.

Jørgensen vil ikke fortelle hva forslaget inneholder, og heller ikke kommentere kritikken fra vegvesenet. Han sier de har hatt jevnlig kontakt med vegvesenet, og at arbeidet med å gå gjennom dokumentasjonen har tatt tid.

– Dette er noe jeg vil drøfte med Statens vegvesen, jeg har ikke noen kommentar utover det, sier Jørgensen.

Går det mot en løsning for de ansatte nå?

– Det tror jeg, og det håper vi vel alle på. Det kommer an på drøftingen med Statens Vegvesen.

Nye rutiner mot sosial dumping

Arbeidstilsynet har etterforsket underbetalingen av de ansatte. Selv om det er

Liv Signe Navarsete

ÅPNING: Daværende partileder i Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, åpnet broen høsten 2013.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

underleverandører og entreprenører som ansetter arbeiderne, vil Arbeidstilsynet holde byggherrene ansvarlig for underbetalinger.

Sosial dumping i forbindelse med bruk av utenlandske ansatte er et kraftig økende problem, skriver Bergens Tidende.

– Etter dette har vi fått nye rutiner for å følge opp leverandøren sånn at vi får avslørt underbetaling på et tidlig tidspunkt, sier Aase.

– Vi går og sjekker timelister og ber jevnlig om rapporter fra entreprenører.