Bekymret for tunnelsikkerheten

Brannvesenet er bekymret for tryggheten i mange av tunnelene på Bergensbanen.

Tunnel på Bergensbanen

– Den langsiktige løsningen for å heve sikkerheten er å få dobbeltspor gjennom Ulriken, sier brannsjefen i Bergen.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Lokaltoget fra Voss til Bergen måtte torsdag snu midt i Ulrikstunnelen og returnere til Bergen oppsto røykutvikling fra en motor.

– Ikke slik vi ønsker

– Det er ikke slik vi skulle ønske det var. Men vi har utført en god risikoanalyse når det gjelder brann og Ulriken sammen med brannvesenet. Og vi har funnet at risikoen er på et akseptabelt nivå, sier informasjonssjef Inge Hjertås i Jernbaneverket region vest.

– Men vi kunne godt tenkt oss kortere rømningsveier. Vi får det kanskje om noen år.

– Men om det skulle begynne å brenne inne i tunnelen kan rømningsveien bli lang. I verste fall halve lengden på tunnelen. 3,7 km er lang rømninsvei for å komme seg ut i friluft, sier han til NRK Hordaland.

Venter på dobbeltspor

Det som skal til for å gjøre den 7 km lange tunnelen mellom Bergen og Arna trygg er det planlagte dobbeltsporet gjennom Ulriken.

– Sikkerheten vil bli markert bedre når vi får dobbeltspor med tverrforbindelser fra det ene til det andre sporet, der folk kan evakuere hvis det skulle bli brann, sier Hjartås.

På Bergensbanen er det flere lange tunneler som mangler dobbeltsspor.
Brannsjefen i Bergen seier tryggheten aldri vil bli på topp uten doble spor.

– Det er stort sett gjort det som kan gjøres innenfor de rammene som er i Ulrikstunnelen, sier brannsjef Helge Eidsnes.

Helge Eidsnes

Brannsjef Helge Eidsnes.

Foto: NRK

– Dette er en gammel tunnel. Den er lang og har smalt tverrsnitt. Det er gjort en rekke tiltak for å sørge for at Brannvesenet har tilgang til tunnelen. Vi vet hvilken vei røyken går. Vi har samband. Men det er klart;

– Den langsiktige løsningen for å heve sikkerheten er å få dobbeltspor gjennom Ulriken med tverrslag mellom tunnelene slik at passasjerer kan rømme ut av toget og over i den røykfrie tunnelen.