Hopp til innhold

– Vis dere frem på Facebook

Næringslivet bør utnytte de sosiale mediene bedre, sier forsker. Nå har de fått opplæring i hvilke triks de bør bruke.

Facebook
Foto: Helene Vassbotten Olsen / NRK

Mange kan tenke seg å være venn med butikken de handler i, banken sin og arbeidsgiveren til naboen.

Mulighetene finnes for dem som vil, og mange flere bør melde seg på i denne verdenen mener de som jobber med sosiale medier som Facebook, Twitter og YouTube.

– De må vite hva de gjør og levere et relevant tilbud. Det må gjøres spennende for kundene, gi dem det de vil ha. Ellers blir folk fort lei, sier forsker Carl Christian Grøndahl som tips til de som vil lage sin egen side hvor fans kan bli tilhenger.

Lærer bort

– Ingen vil ha hele nyhetsstrømmen fylt opp av ett selskap. Det er nok å overkommunisere, Rick Kelly i Facebook.

Han er en av to fra Facebook som kom fra Dublin til Bergen for å lære næringslivet hvordan de bør bruke et slikt verktøy som en salgskanal. Han tror ikke det er stor fare for at vi vil flykte fra nettstedet, hvis for mange bedrifter lager seg egne sider.

– Vi har ikke sett det. Når du blir tilhenger av en merkevare, en tjeneste eller en ting, identifiserer du det som definerer deg som et individ. Så om jeg plutselig ser en tilhengerside fra min lokale pizzasjappe, og liker pizzaen godt, vil jeg fortsette å gå inn på siden. Det viser at alle kan starte opp, sier han.

Har ansvar

Det er Synlighet AS som arrangerte møtet i Bergen torsdag. Og salen var full av folk fra bedrifter og andre instanser som ønsket å vite mer om hvordan de kunne nå ut til sine folk der ute.

Og ett av dagens viktige poenger var at bedrifter som skaffer seg tilhengere gjennom sosiale mediene også har et ansvar. Grøndahl mener at det er viktig at de forskjellige bedriftene ikke peprer folk med usakelig og konstant informasjon.

– Gjør de ikke det blir vi ikke lei i forhold til de bedriftene og merkevarene vi selv har et forhold til, sier han.

Og skulle du ha lyst så har du lov til å bli tilhenger på NRK Hordaland sin Facebook side.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.