Datainnbruddet som skjedde mandag,
Har du tillit til at banken din tar de rette avgjørelsene? Diskuter under!
Fikk telefon
I dag satte flere banker i verk tiltak og ringte sine kunder over hele landet med oppfordring om å klippe kortet eller levere det inn.
– Jeg fikk en telefon om å komme meg i en minibank for å ta ut penger. Etterpå skulle jeg klippe kortet mitt, sier en av kundene i Voss Sparebank til NRK Hordaland.
Over hundre kunder i Voss Sparebank skal etter det NRK Hordaland kjenner til fått den samme telefonen. Det skal ikke ha forsvunnet penger fra noen kontoer.
Voss sparebank vil ikke kommentere saken i media.
Gjelder flere banker
Liv Næss i informasjonsavdelingen i Sparebanken Vest bekrefter at de også er i gang med å varsle sine kunder.
– Kortnumre er på avveie, og det er det bankene jobber ut i fra, sier hun til NRK Hordaland.
Banken ønsker å utstede nye kort til de kundene det gjelder.
– Men dette er et preventivt tiltak, presiserer Næss.
Vet ikke noe om omfanget
Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Finansnæringens Hovedorganisasjon, Stine Neverdal, er det kunder i både små og store banker som er rammet.
– Bankene har ulike prosedyrer og det er banken selv som gir råd til sine kunder. Noen kontakter de kundene der de ser grunn til å sperre kortene, sier Neverdal.
– Har det skjedd svindelforsøk på bakgrunn av dette innbruddet i Spania?
– Vi tror det er noe misbruk som kan relateres til dette, men det er for tidlig å si noe om omfanget av dette, sier hun til NRK Hordaland.
Noen klipper kortene
Jan Digranes i Sparebankforeningen, sier til NRK Hordaland at de ikke har kommet med en generell oppfordring til sine medlemsbanker.
– Bankene har fått lister fra kortselskapene og de vurderer hvordan de løser dette. Det som er viktig er at kundene og banken følger nøye med på om det skjer unormalt bruksmønster på kontoen. Men det er klart at en mindre bank har en raskere vei for å kunne utstede nye kort til sine kunder, sier Digranes.
Det blir presisert fra aller parter at kunden uansett ikke blir skadelidende hvis det skulle skje et svindelforsøk.
Gir sperreanbefaling
Informasjonssjefen i kortselskapet Teller som er bindeleddet mellom bank og VISA/Mastercard, sier selskapet la sperreabefalinger på listene de sendte ut til bankene.
– Vi fikk lister fra VISA Europe over personer som har vært i Spania. Disse listene sendte vi videre til kundenes banker med en sperreanbefaling på. Men dette er helt vanlig praksis i slike overvåkningssaker, sier Anders Bigseth til NRK Hordaland.
Han legger til at det er opp til hver enkelt bank hvilke tiltak de vil sette i verk.
– Er det noen som nylig har vært i Spania og ikke har hørt far banken sin, kan de kanskje ta kontakt med banken, sier Bigseth.
Han vil ikke si hvor mange navn som er på listene fra VISA Europe.
Intensivert overvåkningen
Nordea har ikke gått like drastisk til verks som de noe mindre bankene. Men aktiviteten på kontoene til kundene overvåkes nøye.
– Vi har intensivert overvåkningen og for oss ser det ut til at svindlerne ikke har lyktens helt i forhold til selve svindelen, sier Kommunikasjonsdirektør i Nordea, Rune Kibsgaard Sjøhelle.
– Så dere har ikke oppfordret kundene til å få seg nye bankkort?
– Nei, ikke hvis det ikke er noen mistanke.
Også DnB har foreløpig valgt å konsentrere seg om overvåkning.
– Vi har motattt liste fra Mastercard og VISA over dem som har vært i Spania. Vi overvåker trafikken nøye, sier informasjonsrådgiver Marit Giske.