Om 30 år skal Bybanen ha nådd Flesland og Fyllingsdalen. Samtidig ventes befolkningen i Bergen og omegn å ha økt med 160.000 mennesker i forhold til i dag.
Folketallet ventes å øke betraktelig i nabokommunener som Fjell, Lindås og Meland.
- Må bygge ut av byen
Byråd for byutvikling, klima og miljø, Lisbeth Iversen, mener dette klart viser at bybaneutbyggingen i Bergen ikke skjer raskt nok.
- Det eneste fremtidsrettede for både næringsutvikling og utvikling av hele regionen, er å gå mot nabosentrene, sier Iversen til NRK.no.
Bør Bybanen bygges ut til Knarvik, Straume og Os? Si din mening i kommentarfeltet under.
LES MER:
Hun får støtte av seksjonsleder for utredning i Norcunsult, Hans Petter Duun, som jobber med en vurdering av fremtidig transportetterspørsel i Bergen.
«Bybanen stor nok for Bergen?»
- Da man begynte å snakke om bybane i Bergen, var spørsmålet om Bergen var stor nok for en bybane. Trolig er det mer riktig å spørre om Bybanen er stor nok for Bergen, sier Duun.
Beregninger viser at biltrafikken i bergensområdet i løpet av de neste 30 årene vil øke med en mengde tilsvarende dagens biltrafikk i Trondheim.
- Man kan jo selv tenke seg hva det vil bety i forhold til veiene, sier Duun.
- Må sette alle kluter til
En av Bybanens største tilhengere, forfatter Gunnar Staalesen, mener utbyggingen av Bybanen er lagt opp til å gå altfor sakte.
- Jeg gleder meg over å høre at byråden vil fremskynde den videre utviklingen. Banen bør komme til Sotra og Knarvik så snart som mulig - gjerne til Os også. Alt handler jo om praktisk gjennomførbarhet, men jeg mener man bør sette alle kluter til for å få dette gjort snarest mulig, sier Staalesen til NRK.no.