Hopp til innhold

- Bybanen må bygges ut raskere

Eksperter spår voldsom trafikkøkning i og rundt Bergen de neste 30 årene. Nå krever byråd Lisbeth Iversen ha fortgang i bybaneutbyggingen.

Byparken stasjon

EN TREDEL KLAR: På tirsdag åpner Bybanen på strekningen Byparken - Nesttun. Neste byggetrinn skal ta Bybanen til Lagunen, og deretter Flesland.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Om 30 år skal Bybanen ha nådd Flesland og Fyllingsdalen. Samtidig ventes befolkningen i Bergen og omegn å ha økt med 160.000 mennesker i forhold til i dag.

Lisbeth Iversen

BEKYMRET: Byråd for byutvikling, klima og miljø, Lisbeth Iversen.

Foto: Kristian Ervik / NRK

Folketallet ventes å øke betraktelig i nabokommunener som Fjell, Lindås og Meland.

- Må bygge ut av byen

Byråd for byutvikling, klima og miljø, Lisbeth Iversen, mener dette klart viser at bybaneutbyggingen i Bergen ikke skjer raskt nok.

- Det eneste fremtidsrettede for både næringsutvikling og utvikling av hele regionen, er å gå mot nabosentrene, sier Iversen til NRK.no.

Bør Bybanen bygges ut til Knarvik, Straume og Os? Si din mening i kommentarfeltet under.

LES MER: Alt om Bybanen i Bergen

Hun får støtte av seksjonsleder for utredning i Norcunsult, Hans Petter Duun, som jobber med en vurdering av fremtidig transportetterspørsel i Bergen.

«Bybanen stor nok for Bergen?»

Gunnar Staalesen

ENGASJERT: Forfatter Gunnar Staalesen vil ha bane til Knarvik, Sotra og Os snarest mulig.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

- Da man begynte å snakke om bybane i Bergen, var spørsmålet om Bergen var stor nok for en bybane. Trolig er det mer riktig å spørre om Bybanen er stor nok for Bergen, sier Duun.

Beregninger viser at biltrafikken i bergensområdet i løpet av de neste 30 årene vil øke med en mengde tilsvarende dagens biltrafikk i Trondheim.

- Man kan jo selv tenke seg hva det vil bety i forhold til veiene, sier Duun.

- Må sette alle kluter til

En av Bybanens største tilhengere, forfatter Gunnar Staalesen, mener utbyggingen av Bybanen er lagt opp til å gå altfor sakte.

- Jeg gleder meg over å høre at byråden vil fremskynde den videre utviklingen. Banen bør komme til Sotra og Knarvik så snart som mulig - gjerne til Os også. Alt handler jo om praktisk gjennomførbarhet, men jeg mener man bør sette alle kluter til for å få dette gjort snarest mulig, sier Staalesen til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.