– Serien er interessant for oss, sier amanuensis ved reiselivsstudiet Hans Holmengen ved Høgskolen i Lillehammer.
Denne uka er det klart for den nest siste episoden av TV-serien «Lilyhammer» på NRK. Serien blir sett av over en million seere på onsdagskvelden, og er blitt tidenes norske dramaeksport.
– Gjennom serien er Lillehammer kommet veldig i skuddet. Byen har tatt mål for seg å bli en av Europas beste vinterdestinasjoner og har drevet imagebygging over tid. Dette kan være et tilskudd, sier Holmgren.
Nå vil han gå mer vitenskapelig til verks for å finne ut om Frank Tagliano sitt opphold i Lillehammer smitter over på potensielle turister.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Fornøyd reiseliv
– Serien viser en eksotisk og «tusseladdene» fremstilling av nordmenn, men det er noe vi må ta på kjøpet. Hvis vi svelger den stereotype NAV-ansatte, er uttellingen av det å bli gjort synlig og bli gjort kjent det viktigste, sier professor i kulturforståelse og kulturpolitikk, Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI.
Produkter som måtte fjernes til tross, reiselivet på Lillehammer gnir seg i hendene, og satser stort på å bruke serien i sin markedsføring.
– Vi er veldig fornøyde med den oppmerksomheten som serien har fått, samt det bildet som tegnes av regionen, sier Ove Gjesdal i Lillehammer Turist.
Anne-Britt Gran tror mer enn bare reiselivet i Lillehammer vil kunne dra nytte av serien.
– Hvis serien blir en seersuksess er det ingen tvil om at det vil synliggjøre både Lillehammer og Norge som turistattraksjon, sier hun.