Samferdselsminister Liv Signe Navarsete reagerer sterkt på at tungtransportsjåfører føler seg pressa til å kjøre fort på grunn av akkordlønn.
Stortingsrepresentant for Oppland, Torstein Rudihagen, sa til NRK i dag tidlig at han vil be samferdselsministeren om å forby akkordlønn.
Det er også departementets mål, sier Navarsete.
Tvinger fram farlig kjøring
- Vi er igang med en revisjon av kjøre- og hviletids-forskriftene. Det ligger allerede tiltak der som skal gi restriksjoner for akkordlønn, men det er ikke godt nok. Derfor jobber vi nå med å få helt slutt på akkordlønna, sier Navarsete.
Bare i løpet av den siste uka har et titalls trailere havnet i grøfta på Riksvei 3 gjennom Østerdalen. Også andre steder i Hedmark og Oppland har glatte veier og tunge transporter skapt livsfarlige situasjoner.
- Prestasjonsbasert lønn, eller såkalt akkordlønn, tvinger sjåførene til å ta sjanser under farlig forhold, sier sjåfør Terje Pauslen fra Hamar.
Politisk drahjelp
Nå får trailersjåførene tung politisk drahjelp. Nestlederen i Stortingets samferdselskomite, Torstein Rudihagen fra Arbeiderpartiet, har nå henvendt seg til samferdselsminister Liv Signe Navarsete der han ber om et forbud mot akkordlønn i transportbransjen.
- I et brev har jeg bedt ministeren vurdere å bruke regelverket som forbyr prestasjonsbasert lønn, sier Rudihagen.
Også EU vil nå ha slutt på at et lønnssystem fører til trafikkfarlige situasjoner. Gjennom en såkalt ny forordning prøver EU å samordne lønnsytemene i den europeiske transportsektoren.