– Nå får vi endelig trøkket på utbygginga. De store vinnerne her er bilistene og næringslivet, sier Tor Andre Johnsen.
De fire samarbeidspartiene KrF, Venstre, Frp og Høyre trommet i dag sammen til pressekonferanse ved E6 på Kolomoen i Stange. De skal bruke 130 milliarder kroner på et nytt offentlig vegselskap.
– Det nye selskapet skal gi fremdrift i vegutbyggingen. Innlandet blir en av vinnerne med en av tre prioriterte veier, sier Tor Andre Johnsen (Frp) til NRK.
Finansierer hele strekningen samtidig
Blant strekningene som prioriteres er E6 fra Kolomoen til Moelv og Moelv til Ensby i Øyer. Vegstrekningen skal drives og vedlikeholdes av det nye vegselskapet i 20 år.
– Det vi gjør her, er å etablere et system der vi finansierer hele vegstrekninger i stedet for årlig finansiering via statsbudsjettet og bompenger. Dette er en bedre finansieringsform som harmonerer med det store behovet vi har for vegutbygginger, sier Knut Fangberget i Hamar Høyre.
De to andre vegene som prioriteres er E39 og E18. Utbygginga tar utgangspunkt i Nasjonal Transportplan i perioden 2014-2023.
En halv seier
Lastebileierforbundet er blant dem som har kjempet for en raskere vegutbygging og derfor var leder i Lastebileierforbundet i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes også fornøyd i dag.
– Jeg jubler for en halv seier. Den fulle seieren kommer først når maskinene settes på bakken og begynner å grave, sier Guttorm Tysnes.
SP-lederen skeptisk
Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, synes vegpakka er overraskende liten i antall kroner og er skeptisk til det hele.
– Vi har sett at utbyggingen av Rv3/25 mellom Hamar, Løten og Elverum har blitt utsatt fordi man valgte en ny organiseringsform (offentlig/privat samarbeid). Det er veldig viktig at det nye vegselskapet ikke fører til det samme, at det blir så mye diskusjon om organiseringen, at det forsinker i stedet for å fremskynde, sier Vedum.
Han mener organiseringen av E6-utbygginga til nå har fungert bra og vært svært effektiv. Hele vegstrekningen er dessuten ferdig regulert allerede.
– Så det er bare å begynne å bygge, egentlig. Prosjektet er ferdig og derfor er jeg nervøs for at et nytt vegselskap bare skal skape mer støy og uro, sier Trygve Slagsvold Vedum.
- Les også: