Hopp til innhold

Vant mot forsikringsselskapet

Det unge ekteparet fra Lunner ble anklaget for å ha tent på sitt eget hus. Nesten fire år senere mener branneksperter at politiets etterforskere tok feil. Nå jubler paret over at de endelig er renvasket.

Tommy og Anita Oppegaard

LETTET: Tommy og Anita Oppegaard kan legge fire år med uvisshet bak seg.

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

I januar 2014 ble Tommy og Anita Oppegaards enebolig i Lunner totalskadd i brann. Politiet mente det var grunn til å mistenke ekteparet for å ha tent på huset, og siktet dem for forsikringsbedrageri. Etter to år ble saken henlagt. Likevel holdt forsikringsselskapet fast ved at brannen var påsatt og nektet å betale ut erstatning.

Feil i vifteovn

Nå viser en rapport fra uavhengige sakkyndige at brannen skyldes en teknisk feil i en vifteovn. Anita og Tommy Oppegaard er så glade at de nesten ikke finner ord.

– Det har vært en kamp for å bli trodd, en kamp for å bli renvasket fra beskyldninger. En kamp for å kunne se naboene i øynene og kunne gå på butikken uten å bli snakket bak ryggen på. Og en kamp for å holde ut i uvissheten over noe du ikke aner rekkevidden av, sier Tommy Oppegaard.

Paret fra Lunner får trolig tilbake minst fem millioner kroner fra forsikringsselskapet.

– Vi gleder oss veldig til å slippe og våkne hver dag for å kjempe, sier Anita Oppegaard.

Boligbrann i Lunner

BRANNEN: Om morgenen 31. januar 2014 brøt det ut brann i den tidligere landhandelen på Kalvsjø i Lunner, der familien Oppegaard bodde.

Foto: Eivind Marcelino

Fikk hjelp av privatetterforskere

Paret engasjerte egne branneksperter som i en lang rapport avviste påstanden fra forsikringsselskapet. Men selskapet opprettholdt sine anklager, og paret gikk dermed til søksmål for å få erstatning. I forkant at rettssaken ble det oppnevnt uavhengige sakkyndige, som nå er ferdige med sin rapport.

– Slik vi leser rapporten så er den en full frikjenning av ekteparet Oppegaard for de mistankene de har blitt utsatt for, sier parets advokat Torsteinn Skansbo.

Skansbo sier at hans klienter har vært oppgitt over forsikringsselskapets håndtering av saken.

– Nå må fokus være å avslutte saken, sammen med selskapet, og sørge for at oppgjøret også blir riktig, sier Skansbo.

– Erkjenner ansvar

Kristin Vetleseter

ERSTATNING: Kommunikasjonsdirektør Kristin Vetleseter sier ekteparet nå vil få erstatning.

Foto: Sparebank 1

Kommunikasjonsdirektør Kristin Vetleseter i Sparebank 1, sier selskapet har forholdt seg til rapporter fra politi og brannvesen.

– Vi forstår at dette har vært en stor belastning. Da det kom fram nye bevis så ønsket vi å få en ny vurdering av disse. Det tok dessverre lang tid, men nå når den er klar så har vi umiddelbart tatt tak i den. Og det er på grunnlag av denne vi nå erkjenner ansvar og paret vil få erstatning i henhold til vilkårene i forsikringsavtalene, sier Vetleseter.

– Forventer å få hjelp når huset ditt brenner ned

Det store spørsmålet nå er hvordan politiets etterforskere kunne ta feil og hvorfor oppklaringen tok så lang tid.

– Vi føler det er veldig synd at vi måtte bli dratt gjennom dette i fire år. Vi forventer jo at en får hjelp, fra politi og forsikringsselskap, når huset ditt brenner ned. Men nå er vi tross alt glade, for at det ser ut til å bli en løsning, sier Tommy Oppegaard.

Flere saker fra Innlandet